عقرب 19, 1400 14:24 Asia/Kabul
  • قدردانی نهاد نروژی از ایران به دلیل میزبانی از پناهجویان افغان
    قدردانی نهاد نروژی از ایران به دلیل میزبانی از پناهجویان افغان

شورای پناهندگان نروژ ضمن تشکر از ایران خواستار افزایش کمک‌ها به تهران با توجه به سیل پناهجویان افغانستانی شد.

به گزارش رادیودری، «شورای پناهندگان نروژ» در گزارشی با بیان این که روزانه ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ شهروند افغانستانی از مرز این کشور به ایران فرار می‌کنند، اعلام کرد: نمی‌توان انتظار داشت که ایران با حمایت اندک جامعه جهانی میزبان این همه افغانستانی باشد.

«یان اگلاند» دبیرکل شورای پناهندگان نروژی در سفری که این هفته به ایران داشت، گفت: هزاران زن، کودک و مرد خسته، هر روز در جستجوی امنیت از افغانستان به ایران می‌روند.

این مقام نروژی افزود: باید کمک‌ها در داخل افغانستان و کشورهای همسایه مانند ایران، قبل از سرمای مرگبار زمستان افزایش یابد.

طبق این گزارش، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد برای حمایت از افغانستانی‌هایی که به کشورهای همسایه فرار می‌کنند، خواستار نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا برای کمک به ۵۱۵۰۰۰ نفری است که ممکن است قبل از پایان سال فرار کنند. درخواستی که تاکنون فقط ۳۲ درصد آن تامین شده است. حدود ۱۳۶ میلیون دلار از مجموع بودجه برای حمایت از افغان‌ها در ایران مورد نیاز است.

این سازمان تخمین زده است، از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دست کم ۳۰۰۰۰۰ افغانستانی وارد ایران شده‌اند. می‌توان انتظار داشت که صدها هزار نفر در زمستان همچنان وارد شوند.

گروه طالبان پانزدهم اوت/24اسد وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری بیست ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بسیاری از مردم افغانستان، وضعیت فعلی این کشور را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

وضعیت آوارگان افغان در پاکستان/ فقر و تنگدستی تا خشونت پلیس

کلیدواژه