عقرب 24, 1400 09:28 Asia/Kabul

امام جمعه بغداد تاکید کرد: از طالبان انتظار می رود که با مردم شیعه افغانستان گفتگو کنند، شیعه که هم در سابق مورد ظلم بوده و هم در زمان حضور آمریکای ها مورد ظلم واقع شده والان نیز مظلوم هستند، لذا انتظار می رود که طالبان این معادله را تغییر دهند تا صلح وآرامش در افغانستان حاکم شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آیت الله سید یاسین موسوی امام جمعه بغداد در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان بیان داشت: آنچه که در شرایط فعلی در افغانستان جریان دارد این‌ است آمریکا در افغانستان شکست خورده است‌ و مردم افغانستان، قدرت اسلام بر علیه استکبار جهانی و آمریکا را تعبیر کردند.

او افزود: آمریکا مدت بیست سال در کشور افغانستان حکومت کرد ولی نتوانست هویت و وجهه این مردم را تغییر دهد و اسلام در نهایت پیروز شد.

خطاب وی به طالبان  گفت امید وار هستم که طالبان به سلف صالح و صحابه و تابعین و اهل بیت(ع) اقتدا کنند. آنچه که از طالبان توقع میرود این است که نظام جدید یک نظامی باشد که تمام مردم افغانستان و همه طوائف، تشکیلات، احزاب سیاسی و اقوام را شامل شود.

این عالم برجسته دینی خاطر نشان ساخت: امکان ندارد که در راس حکومت یک قوم خاص باشد و بقیه اقوام را در نظر نگیرد و الی این جدال در افغانستان باقی خواهد ماند. زیرا که معلوم است در افغانستان هرکدام از اقوام افغانستان دارای قدرت است و بقیه اقوام به دنبال حقوق شان هستند.

جزئیات بیشتر این خبر را در ترجمه سخنان آیت الله سید یاسین موسوی امام جمعه بغداد بشنوید:

برگزاری وبینار بین‌المللی «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان»

کلیدواژه