قوس 07, 1400 11:36 Asia/Kabul
  • بیشترین صادرات افغانستان به ایران را خشکبار، زغال سنگ و سنگ مرمر تشکیل می دهد
    بیشترین صادرات افغانستان به ایران را خشکبار، زغال سنگ و سنگ مرمر تشکیل می دهد

سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری دولت طالبان از افزایش 50 درصدی صادرات افغانستان به ایران در سال روان هجری خورشیدی خبر داد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، محمد یونس مومند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری دولت طالبان گفت در سال روان هجری خورشیدی، صادرات افغانستان به ایران به ۱۷ میلیون دالر می‌رسد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مومند گفت: «۳۰ الی ۳۵ سال می‌شود که ما صادرات داریم ولی باز هم ایران تولیدات مهم عام ما را صادر نمی‌کند و بالای ما تعرفه بلند است. ما می‌خواهیم که ایران مانند دیگر کشورها تعرفه ترجیحی برای ما بدهد.»

 

افزایش صادرات افغانستان در دولت طالبان

در همین حال، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات می‌گویند که صادرات افغانستان به ایران بیشتر میوه خشک، فرآورده‌های کشاورزی و زغال سنگ است و آنان در تلاش هستند تا صادرات را به ایران افزایش دهند.

به گفته محمدیونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات یکی از کشورهایی که افغانستان بیشترین حجم صادرات را به آن داشته، جمهوری اسلامی ایران بوده است.

قاضی زاده گفت: «40 در صد صادرات به حوزه جنوب غرب که شامل سنگ مرمر، خشک پال (خشکبار) و محصولات زراعتی است به جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده است.»

صادرات 700 تن خشکبار به خارج از افغانستان طی 2 هفته گذشته

افزایش صادرات فرآورده‌های افغانستان به کشورهای همسایه