قوس 08, 1400 17:50 Asia/Kabul
  • ماموران مخفی طالبان موجب سقوط دولت پیشین افغانستان شدند
    ماموران مخفی طالبان موجب سقوط دولت پیشین افغانستان شدند

یک رسانه امریکایی گزارش داده که ماموران مخفی طالبان قبل از سقوط حکومت پیشین، در شهرها، وزارت خانه و ادارات حضور داشتند که در حضور آنان در سقوط بدون مقاومت شهرها، چشمگیر بوده است.

به گزارش رادیودری، سه ماه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و سقوط دولت به دست طالبان، به قول روزنامه وال استریت ژورنال، حالا روشن شده است که افراد نفوذی طالبان در داخل وزارت خانه‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها، در سقوط بدون مقاومت شهرها و پایتخت کشور نقش چشمگیر داشتند.

شماری از مقام‌های طالبان به این روزنامه گفتند که ماموران مخفی طالبان با ریش‌های تراشیده، پوشش غربی و عینک‌های آفتابی، سال‌ها در داخل موسسات دولتی و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در این کشور نفوذ داشتند.

در گزارش این روزنامه آمده که این افراد در کابل و شهرهای دیگر افغانستان در آستانه خروج امریکا از نقش نفوذی خود بیرون آمده، همسایگان و همکاران خود را غافلگیر کردند. 

آن‌ها با بیرون کشیدن سلاح‌های خود از مخفیگاه‌ها، به طالبان کمک کردند تا به سرعت کنترل شهرها را بدست گیرند.

مولوی محمد‌سلیم سعد، از فرماند‌هان ارشد طالبان که در زمان حکومت پیشین، «عملیات‌های انتحاری و ترورها» را در شهر کابل سازمان‌دهی و هدایت می‌کرده، به وال‌استریت ژورنال گفته که آنان در هر اداره و سازمان افراد خود را داشتند. به نقل از سعد، همین مأموران مخفی بودند که کنترل مکان‌های استراتژیک را در اختیار گرفتند. وال‌استریت ژورنال نوشته است که افراد آقای سعد را نیروهای بدری شبکه حقانی تشکیل می‌دهند؛ بخشی از طالبان که به دلیل ارتباط با القاعده توسط ایالات متحده به‌عنوان یک سازمان «تروریستی» معرفی شده است.

طبق اطلاعات این رسانه‎‌ امریکایی، طالبان در جنگ بیست‌ساله افغانستان، بیش‌تر از مخفی‌گاه‌های مناطق روستایی با نیروهای امنیتی افغان و امریکایی درگیر بودند. با این حال، نیروهای امنیتی افغان و امریکایی در تلاش برای کنترل مناطق روستایی بودند؛ اما پایان بازی توسط یک شبکه بزرگ مخفی در شهرها به نفع طالبان رقم خورد. گزارش می‌گوید که در پانزدهم آگست/24اسد، پس از فرار اشرف‌ غنی، همین مأموران مخفی ریش‌تراشیده، پتلون در تن و عینک ورزشی در چشم، پایتخت را تصرف کردند؛ در حالی ‌که نیروهای شناخته شده طالبان هنوز در بیرون از دروازه‌های کابل بودند.

این مقام طالبان از دفتر فرمانده امنیتی میدان هوایی کابل مجهز با مانیتورهای مداربسته تلویزیونی، صحبت می‌کرد، به خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: "ما حتی در همین دفتر نیز افراد خودمان را داشتیم".

در گزارش هم‌چنان آمده است که محمد‌رحیم عمری، از فرماند‌‌هان رده میانی نیروی بدری طالبان، به‌طور مخفی در تجارت تیل در کابل مشغول کار بوده است. این نظامی طالبان به این رسانه امریکایی گفته که او و دوازده نفر دیگر به یک مرکز سرویس امنیتی در شرق شهر کابل اعزام شدند و در آن‌جا افسران حکومت پیشین را نخست خلع سلاح و «آن‌ها را از تخریب کمپیوترها و سایر اسناد منع کردند.»

به گزارش بی بی سی؛ بیشترین افراد نفوذی طالبان در پایتخت مربوط به شبکه حقانی بوده اند، این امر به تقویت جایگاه این گروه انجامید که در حکومت طالبان دست بالایی دارند.

پنهان کاری آمریکا درباره سقوط دولت پیشین افغانستان

کلیدواژه