دلو 11, 1400 13:58 Asia/Kabul
  • انتقاد شهروندان افغان از افزایش فقر و بیکاری در این کشور
    انتقاد شهروندان افغان از افزایش فقر و بیکاری در این کشور

شماری از شهروندان کابل پایتخت افغانستان با شکایت از فقر و نبود کار می گویند: از این وضعیت آنقدر درمانده هستند که هر روز آرزوی مرگ می‌کنند.

به گزارش رادیو دری، بعد از استقرار حکومت طالبان در افغانستان فقر و تنگدستی افزایش یافته  و علت اصلی آن بیکار شدن صدها هزار نفر از مردم، انسداد دارایی‌های ملی و قطع کمک‌های جهانی عنوان می شود.

فرید حسنی؛ یکی از شهروندان پایتخت گفت: فقر بعد از استقرار طالبان در کشور بیشتر شده است، شخصا خودم در وضعیت بد اقتصادی قرار دارم.

این شهروند پایتخت افزود: پیش از اینکه طالبان قدرت را به دست بگیرند در یکی از ادارات دولتی فعالیت داشتم؛ اما حالا پنج ماه است که بیکار هستم و با قرض روزگار را سپری میکنم.

وی با بیان اینکه نبود کار باعث افزایش فقر در بین مردم شده، گفت: نبود کار باعث شده که دختران خردسال دست به کارهای شاقه و دست فروشی بزنند.

مجید رضایی؛ یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: همه مردم شغل های شان را از دست داده اند، و مردم پول ندارند که برای خانواده‌های شان مواد اولیه خریداری کنند.

او اضافه کرد: سرپرست هشت نفر هستم که فعلا بیکارم و آنقدر از این وضعیت درمانده هستم که هر روز آرزوی مرگ می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه فقر دامنگیر همه شده، گفت: هر کس را نگاه می کنم وضعیت اش از ما بدتر است. دل انسان به درد می آید از اینهمه بدبختی و فقر که ما مردم افغانستان دچار آن شده ایم.

رضایی دولت طالبان را مسئول کاهش فقر مردم دانسته و خواهان توجه جدی حکومت در رابطه به ایجاد کار برای شهروندان است تا مردم با فقر دست و پنجه نرم نکنند.

درچنین شرایطی بسیاری از شهروندان از توزیع ناعادلانه و تبعیض آمیز کمک‌های بشردوستانه کشورها در افغانستان شکایت دارند.

این در حالی است که سید شیرآقا انصاری؛ آگاه مسایل اجتماعی در مصاحبه با آوا گفت: چیزی را که من مشاهده می کنم وضعیت خیلی بحرانی است. اگر این وضعیت به همین صورت پیش برود خطر تلف شدن خانواده های فقیر وجود دارد.

این آگاه مسایل اجتماعی افزود: من خانواده هایی را دیده ام که از فقر زیاد حاضر هستند اولاد خود را به فروش برسانند، این واقعا فاجعه بار است.

انصاری همچنین تصریح کرد: ادامه این وضعیت قابل تحمل نخواهد بود. ما نظاره گر یک فاجعه انسانی به خاطر فقر در افغانستان هستیم.

از دید وی دولت وظیفه دارد که با فقر مردم مبارزه کند.

فقر؛ میراث اشغال افغانستان توسط آمریکا

کلیدواژه