دلو 21, 1400 12:57 Asia/Kabul
  • چاووش اوغلو: راه صلح در افغانستان از مسیر دولت فراگیر می گذرد
    چاووش اوغلو: راه صلح در افغانستان از مسیر دولت فراگیر می گذرد

وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان، تشکیل دولتی با مشارکت گسترده در این کشور را برای ثبات و صلح افغانستان ضروری دانست.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: « مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «امیرخان متقی » سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در این گفتگوی تلفنی همچنین درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان از جمله فرودگاه بین‌المللی کابل با شراکت ترکیه و قطر بحث و تبادل‌نظر کردند.

 

چاووش اوغلو همچنین از آغاز خدمات کنسولی ترکیه در مزار شریف از ماه مارس خبر داد و گفت: قرار است روند صدور ویزای کشورش در کابل نیز از سر گرفته شود.

وزیر امور خارجه ترکیه اطمینان داده است که دولت آن کشور به همکاری‌های خود با مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

 چاووش اوغلو افزود: دولت ترکیه در نظر دارد ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن کمک بشردوستانه دیگر را در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

 

براساس اطلاعات دریافتی از منابع دیپلماتیک، ترکیه و قطر با مقامات طالبان در خصوص مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل به توافق اولیه دست یافته‌اند.

ترکیه و قطر در چارچوب این توافق علاوه بر فرودگاه کابل، چهار فرودگاه دیگر در افغانستان را به‌طور مشترک مدیریت خواهند کرد.

اما پیش از این «امام‌الدین احمدی» سخنگوی وزارت ترابری و هوانوردی دولت موقت طالبان، گزارش رسانه‌ها درباره توافق نهایی این دولت با ترکیه و قطر را درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان تکذیب کرده بود.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ترکیه بارها برای اداره و تامین امنیت فرودگاه پایتخت اعلام آمادگی کرده است.

آنکارا که هنوز حاکمیت طالبان بر این کشور را به رسمیت نمی شناسد، اداره فرودگاه بین المللی کابل را به موافقت نهایی این گروه موکول  کرده است.

توافق اولیه قطر و ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل

مخالفت طالبان با واگذاری مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به قطر و ترکیه

کلیدواژه