دلو 24, 1400 19:14 Asia/Kabul

امسال از 13 فبروری روز جهانی رادیو در افغانستان در حالی تجلیل شد که جامعه رسانه‌ ای کشور بزرگ‌ترین تحول سیاسی دو دهه پسین را تجربه می کند.

به گزارش عبدالسمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، بر بنیاد یافته های انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، تا پیش از تحولات سیاسی آگوست ۳۰۰ ایستگاه رادیویی با داشتن شش هزار و 585 کارمند که یک هزار و 703 تن آن را زنان تشکیل می داد در سرتاسر کشور نشرات داشتند اما پس از این تحول ۸۷ ایستگاه رادیویی از فعالیت بازمانده است.

با از کار بازماندن این تعداد ایستگاه رادیویی، سه هزار و ۱۲۳تن از کارمندان این رسانه ها کار خود را از دست دادند که هزار و ۳۹۲ تن آنان را زنان تشکیل می دهد.

از جانب دیگر، تحولات اخیر بر چگونگی تولید، محتویات و نشر برنامه های رادیویی در افغانستان نیز تأثیر گذاشته به طوری که کمبود و حتی در اکثر ولایت‌ها نبود کارگزاران و دست‌اندرکاران زن در رادیوها، به چالش جدی مبدل شده است.

عطاءالله عبیدی صاحب امتیاز رادیو آی‌خانم در ولایت تخار از متوقف شدن نشرات این رادیو خبر داده و می گوید که اساسی ترین مشکل نبود منابع مالی و تحولات سیاسی اخیر در افغانستان است.

آقای عبیدی می افزاید: «اگر وضعیت همین گونه پیش برود احتمال متوقف شدن نشرات رسانه های بیشتر در افغانستان دور از تصور نیست.»

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان با نتایج دست داشته و ارزیابی های دقیق از وضعیت جامعه‌ رسانه‌یی کشور به این باور است که هرگاه در تمویل مالی رسانه های افغانستان به ویژه رادیوها توجه صورت نگیرد گواه توقف فعالیت دستگاه های بیشتر رادیویی در افغانستان خواهیم بود.

حجت الله مجددی رئیس اجرایوی انجمن ژورنالیستان افغانستان نیز با ابراز نگرانی می گوید که اگر در قسمت رسانه های افغانستان توجه نشود تا دو ماه دیگر بخشی زیادی از رسانه ها از نشرات باز می ماند.

مسرور لطفی مسئول رسانه ای اتحادیه ملی ژرنالیستان افغانستان در خصوص روز جهانی رادیو می گوید که فعالیت نکردن بخشی از رسانه ها در افغانستان نگران کننده است.

او آرزو دارد که وضعیت رسانه ای افغانستان دوباره به اوج برگردد

۱۳ فبروری بر بنیاد پیشنهاد کشورهای عضو سازمان یونسکو و با تایید آن در سال ۲۰۱۲ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی رادیو نام‌گذاری شد.

کلیدواژه