دلو 25, 1400 17:01 Asia/Kabul

شماری از علما و شهروندان کابل در یک گردهمایی در واکنش به فرمان رییس جمهور آمریکا در کابل خواستار غرامت پرداختن آمریکا به افغانستان شدند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، علما و شهروندان کابل امروز دوشنبه در این گردهمایی فرمان جو بایدن را دشمنی آشکار با اسلام و افغان‌ها و در مغایرت با تمام قوانین و توافقات بین المللی دانسته تاکید کردند که باید از آمریکا غرامت ویرانی و به شهادت رساندن افغان‌ها در بیست سال اخیر گرفته شود.

مولوی سید اکبر آقا رهبر راه نجات با انتقاد از رهبران پیشین آمریکا گفت: «کفار عهد ندارند. چرا پول ذخیره افغانستان به آمریکا سپرده شد؟ باید حکومت و مردم به سازمان ملل متحد و دادگاه های بین المللی دادخواهی و آمریکا را بیشتر رسوا کنند.»

وی همچنین به روند خروج شهروندان از افغانستان انتقاد کرد و از افغان‌ها خواست به کشور بازگردند.

مولوی سید اکبر آقا از طالبان نیز خواست زمینه کار و فعالیت را برای همه افغان ها مساعد گرداند.

توسلی یکی دیگر از علمای افغانستان نیز در این گردهمایی با انتقاد شدید از فرمان بایدن گفت: «اجازه نخواهیم داد که آمریکا دارایی‌های مردم مظلوم افغانستان را غصب کند.»

محمد زمان مزمل نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز اقدامات آمریکا را در تضاد آشکار با قوانین بین المللی دانسته گفت: «اسامه در افغانستان نبود، در پاکستان بود اما آمریکایی ها می خواهند به این ترتیب شکست خود را پنهان کنند.»

همچنین مولوی محمد سیرت خواهان یکپارچگی مردم افغانستان شد و از جهان اسلام خواست از حق ملت افغانستان در برابر آمریکا حمایت کند.

جو بایدن روز جمعه با امضای یک فرمان اجرایی 3.5 میلیارد دلار از دارایی های افغانستان در آمریکا را برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر و 3.5 میلیارد دلار دیگر را برای هزینه "کمک های بشردوستانه" مصادره کرد.

اعلام بیزاری ایران از دست درازی آمریکا به دارایی های افغانستان

واکنش پاکستان به اختصاص دارایی‌های مسدود شده افغانستان برای قربانیان 11 سپتامبر

کلیدواژه