حوت 10, 1400 08:57 Asia/Kabul
  • دیدبان حقوق بشر: جو بایدن، عامل بحران در افغانستان است
    دیدبان حقوق بشر: جو بایدن، عامل بحران در افغانستان است

معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر، آمریکا و رئیس جمهور این کشور را عامل و مسئول بحران انسانی - مالی حاکم بر افغانستان دانست.

آمریکا 20 سال افغانستان را اشغال کرد و در سال 2020 همزمان با ورود نیروهای طالبان به کابل روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تسریع کرد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به دلیل خروج بی برنامه نظامیان آمریکایی از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار دارد، به بهانه به قدرت رسیدن طالبان، حدود ده میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی این کشور را بلوکه کرد و سپس به مصادره بخشی از این پول به نفع قربانیان حوادث 11 سپتامبر تصمیم گرفت.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تقریبا تمامی سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل در مورد فقر، گرسنگی، بیماری و متعاقبا مرگ شمار زیادی از مردم افغانستان هشدار می دهند.

به گزارش رادیو دری، هدر بار معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر افغانستان در توئیتی با اشاره به وضعیت افغانستان گفت، بحران انسانی-سیاسی در افغانستان در کاخ سفید ایجاد شده است.

بار گفت: "این بحران با تصمیمات رئیس جمهور آمریکا بوجود آمده است."

لارل میلر نماینده ویژه سابق آمریکا برای افغانستان نیز از قطع کمک های در نظر گرفته شده به افغانستان به بهانه به قدرت رسیدن طالبان انتقاد کرده و گفته بود، واشنگتن به دلیل منافع خود، افغانستان را بسیار وابسته نگه داشت.

آمریکا عامل اصلی بحران افغانستان

کلیدواژه