نماینده اتحادیه اروپا: طالبان باید مشارکت مردم در حکومت را بپذیرد
(last modified 1400-12-16T11:09:10+00:00 )
حوت 16, 1400 15:39 Asia/Kabul
  • توماس نیکلسون نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت حکومت طالبان در شکل فعلی آن مشروعیت داخلی کافی ندارد
    توماس نیکلسون نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت حکومت طالبان در شکل فعلی آن مشروعیت داخلی کافی ندارد

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت حمایت مردمی فعلی از طالبان برای مشروعیت این گروه کافی نیست و راه تضمین بقای هر حکومتی در افغانستان، مشارکت مردم در انتخاب رهبرانشان است.

به گزارش رادیو دری، توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در تازه‌ترین مصاحبه خود که امروز دوشنبه 16 حوت منتشر شد گفته است اتحادیه اروپا در نشست‌های دوحه و اسلو در مورد ایجاد حکومت همه‌شمول با هیأت طالبان گفت‌وگو کرده و به صراحت گفته است که این مساله به معنی تأمین منافع کشورهای خارجی نیست و این کار باید به خاطر مردم افغانستان انجام شود.

نیکلسون گفت: «حکومت باید با انتخاب مستقیم افغان‌ها ایجاد شود؛ اما حکومتی که وزرایش در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار داشته باشد، نمی‌تواند با جهان رابطه خوب برقرار کند. ما همچنین تأکید کردیم که مردم افغانستان به‌شمول زنان و مردان باید در انتخاب زعیم خود نقش داشته باشند. برای رسیدن به این هدف باید روندهای شفاف و همه‌شمول ایجاد شود.»

وی افزود: «در حال حاضر روش قبول شده بین‌المللی "انتخابات" وجود دارد اما اگر با مردم مشوره شود و آنان در مورد یک طرح دیگر تصمیم بگیرند، این کار هم امکان‌پذیر است.»

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان خاطرنشان کرد: «اگر 75 درصد پشتون‌ها هم از طالبان حمایت کنند و این رقم به تناسب حضور قومی در افغانستان سنجیده شود، در واقع 15 درصد مردم افغانستان از حکومت طالبان حمایت می‌کنند که به هیچ صورت برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول بسنده نیست.»

وی تأکید کرد که طالبان نباید اشتباهات گذشته را بار دیگر تکرار کنند.

نیکلسون درباره این که آیا طالبان تغییر خواهند کرد یا نه نیز گفت که باور دارد طالبان می‌توانند تغییر کنند.

نماینده اتحادیه اروپا افزود: «طالبان امروز با طالبان دهه 90 تفاوت دارند؛ به نظر من طالبان تحریک متشکل از چندین شاخه است و هنوزهم گفتمان در درون این گروه ادامه دارد. فکر نمی‌کنم شاخه طالبان خشن و یا عقب‌گرا برنده این گفتمان شود.»

او تعهد طالبان مبنی بر بازگشایی مکاتب ابتدایی و ثانوی و دانشگاه‌ها بر روی دختران و پسران را نشانه‌هایی از تغییر طالبان خواند اما تاکید کرد که اتحادیه اروپا در عین حال نمی‌تواند بسیار ساده لوح باشد و مسایل و نگرانی‌های بسیار جدی را نادیده بگیرد.

نیکلسون در مورد شناسایی رسمی طالبان هم گفت: «برای من بسیار عجیب است که طالبان بسیار مشتاق به رسمیت شناخته شدن خود در سطح بین‌المللی هستند. طالبان تحریکی است که در دو دهه اخیر علیه مداخله خارجی‌ها جنگیده اما هنوز هم به شناسایی رسمی خود از جانب خارجی‌ها اولویت می‌دهند.»

وی با بیان اینکه هنوز هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا آماده به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان نیست تاکید کرد: «طالبان باید به دنبال کسب مشروعیت داخلی و حمایت افغان‌ها باشد و این راه واقعی برای کسب مشروعیت بین‌المللی است.»

طالبان: هیچ شرایطی برای به رسمیت شناخته شدن نداریم

امیدواری دولت طالبان به کسب مشروعیت جهانی

کلیدواژه