همایش بین‌المللی گرامیداشت "حکیم نظامی گنجوی" در افغانستان برگزار می شود
(last modified 1400-12-17T06:09:28+00:00 )
حوت 17, 1400 10:39 Asia/Kabul
  • همایش بین‌المللی گرامیداشت \
    همایش بین‌المللی گرامیداشت \"حکیم نظامی گنجوی\" در افغانستان برگزار می شود

مسئولین بخش فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات با همکاری موسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق در یک کنفرانس خبری از برگزاری یک همایش بین‌المللی جهت گرامی‌داشت از شخصیت شاعر نام‌دار زبان فارسی دری "حکیم نظامی گنجوی" خبر می‌دهند.

به گزارش رادیو دری، علی احمد ستاری، مسئول موسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق در هرات می‌گوید: هدف از برگزاری همایش بین‌المللی در مورد نظامی گنجوی آشنایی جوانان و دانشجویان با آثار این شاعر توانا می‌باشد.

وی بیان داشت: برگزاری این چنین همایش‌های بین‌المللی در شرایط کنونی می‌تواند برای نسل جوان و دانشجویان امیدوارکننده باشد.

او تأکید کرد: در این همایش بزرگ بین‌المللی که قرار است در تاریخ ۲۱ حوت سال جاری برگزار شود، شاعرانی از کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان و هند به صورت آنلاین شرکت کنند.

به گفته ستاری، این موسسه تحصیلی در هرات از جایگاه خوبی برخوردار بوده و با کنسولگری‌ها و دانشگاه‌های خارج از کشور تفاهم‌نامه‌هایی را برای بهبود وضعیت تحصیلات عالی امضاء کرده است.

در همین حال دکتر مجید خالق‌نیا، رایزن فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات گفت: با همکاری نهادهای آکادمیک و فرهنگی همایش بین‌المللی نظامی گنجوی در این ولایت برگزار می‌شود.

وی گفت: قرار است این همایش بین‌المللی با سخنرانی نظامی پژوهان داخلی و خارجی از کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، هندوستان، تاجیکستان و افغانستان برگزار گردد.

او خاطرنشان ساخت که در همین مورد نیز مسابقات کتابخوانی برگزار شده و به سه مقام برتر این مسابقه از سوی سرکنسولگری ایران در هرات بورسیه تحصیلی اهدا خواهد شد.

همایش بین‌المللی نظامی حکیم روز شنبه (۲۱حوت) در هوتل ارگ برگزار خواهد شد.

نظامی گنجوی یکی از بهترین شاعران زبان فارسی دری است و در اوایل قرن ششم بسیار خوب درخشید که آثار و کتاب‌های او تاکنون نیز تازگی دارد.

کلیدواژه