حمل 01, 1401 11:35 Asia/Kabul
  • تاکید عمران‌ خان بر تعامل فعال کشورهای اسلامی با طالبان
    تاکید عمران‌ خان بر تعامل فعال کشورهای اسلامی با طالبان

نخست‌وزیر پاکستان در آستانه برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از این کشورها خواست با دولت طالبان در افغانستان فعالانه تعامل کنند.

گروه طالبان از 15 اوت 2021 قدرت را در افغانستان بدست گرفته اما هنوز هیچ کشوری تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است .

به گزارش رادیو دری، «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان در آستانه برگزاری چهل و هشتمین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد با اشاره به اوضاع کنونی افغانستان افزود: ما باید برای جلوگیری از بحران انسانی و فروپاشی اقتصاد افغانستان به‌طور جمعی عمل کنیم و با مقامات طالبان در افغانستان برای ارتقای حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، تشویق به فراگیری بیشتر و توسعه راهبردهای مؤثر برای از بین بردن تهدید تروریستی از این کشور فعالانه تعامل کنیم.

عمران خان افزود: پس از 40 سال فرصت واقعی برای احیای صلح و امنیت در افغانستان و منطقه به وجود آمده است.

نخست وزیر پاکستان درحالی خواستار تعامل فعالانه کشورهای اسلامی با طالبان شده است که اسلام‌آباد سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته از اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی میزبانی می‌کند.

عمران‌خان پیش از این نیز با تأکید بر لزوم به‌رسمیت شناختن دولت طالبان از طریق یک «روند جمعی» تصریح کرده بود: اسلام‌آباد نمی‌خواهد با اقدام یکجانبه دراین‌باره منزوی شود.

اخیراً نیز «منیر اکرم» نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با تأکید بر لزوم انعطاف بیشتر در برخورد با طالبان گفته بود:  اسلام‌آباد در صورت اجماع منطقه‌ای طالبان را به‌رسمیت خواهد شناخت.

در همین حال «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان با ادعای اینکه دولت طالبان در افغانستان همه شمول است گفت:طالبان شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است .

جامعه جهانی به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان را به تشکیل دولتی فراگیر و رعایت مسایل حقوق بشری از جمله حقوق زنان مشروط کرده است.

هشدار عمران خان درباره وقوع بحران انسانی در افغانستان

پاکستان به رسمیت شناختن طالبان را به نظر کشورهای منطقه مشروط کرد

 

کلیدواژه