ثور 04, 1401 13:19 Asia/Kabul
  • تظاهرات افغان‌های مقیم آمریکا علیه حملات تروریستی اخیر در افغانستان
    تظاهرات افغان‌های مقیم آمریکا علیه حملات تروریستی اخیر در افغانستان

به دنبال حملات تروریستی اخیر در افغانستان، برخی از شهروندان افغان مقیم آمریکا روز گذشته (شنبه) با تظاهرات در شهر شیکاگو خواستار توقف حملات علیه شیعیان در این کشور شدند.

به گزارش رادیو دری، معترضان با سر دادن شعارهای «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، «زندگی هزاره‌ها مهم است»، و «سازمان‌ ملل از خواب بیدار شود» خواستار توقف حملات علیه شیعیان در افغانستان شدند. 

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی، از سازمان ملل و دولت آمریکا درخواست کردند تا برای حفاظت از مردم هزاره در افغانستان اقدام جدی کنند.

هفته گذشته افغانستان شاهد انفجارهای بی‌سابقه پس از تسلط طالبان بر این کشور بود.

صبح روز سه‌شنبه (۳۰ حمل) منطقه هزاره‌نشین غرب کابل شاهد 3 انفجار پیاپی بود. انفجار نخست در آموزشگاه «ممتاز» رخ داد. دو انفجار پی‌هم دیگر که گفته می‌شود ناشی از حملات انتحاری بوده، در مقابل مدرسه «عبدالرحیم شهید» رخ داد. در این انفجار ده‌ها نفر عمدتاً دانش‌آموز شهید و یا زخمی شده‌اند.

دو روز پس از حملات غرب کابل، انفجارهای زنجیره‌ای در کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داد.

مرگبارترین انفجار در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک مسجد شیعیان رخ داد. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر شهید و زخمی شدند.

ظهر روز جمعه، ۲ ثور هم یک انفجار در مسجد «مولوی سکندر» در شهرستان امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه در حال تشکیل حلقه‌ ذکر بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که در این حمله ۳۳ غیرنظامی از جمله کودکان شهید و ۴۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تاکید اتحادیه اروپا بر توقف فوری حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان

کلیدواژه