ثور 19, 1401 15:49 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان ملل برای شناسایی عاملان حمله به هزاره های افغانستان
    درخواست سازمان ملل برای شناسایی عاملان حمله به هزاره های افغانستان

سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات مجدد و مستقل برای شناسایی عاملان حمله به شیعیان و هزاره های افغانستان و به عدالت‌سپردن آن‌ها شد.

به گزارش رادیو دری، «ریچارد بنت» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان‌ ملل متحد برای افغانستان گفت: چهار تحقیق مستقل انجام شده و پس از انتشار آنها عاملان حمله تروریستی اخیر بازداشت و به کیفر خواهند رسید.

این مقام سازمان ملل افزود، ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره که سال‌ها هدف دایمی کشتار بوده‌اند، پیامدهای وحشتناکی داشته است.

وی همزمان با نخستین سالگرد حمله‌ خونین به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل و برگزاری مراسم یادبود قربانیان آن حادثه تروریستی، تاکید کرد، ناکامی در حفاظت از جامعه شیعه افغانستان که هدف کشتار بودند، بسیار وحشتناک است.

بنا بر اظهارات بنت، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حمله‌های وحشیانه علیه جامعه شیعه و هزاره که برخی از آن‌ها را داعش به عهده گرفته، هنوز کسی پاسخ مناسبی نداده و همچنان ادامه یافته است.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اعلام اینکه تعدادی از عوامل انفجارها و حملات اخیر در افغانستان بازداشت شده اند، گفت: «ما در قبال تمامی هموطنان خود، اهل تشیع، اهل تسنن و سایر هموطنان مسئولیت داریم.»

در نهم مه  2021 /19 ثور 1400 ، حمله‌ خونین به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل در قالب انفجار تروریستی توسط یک خودروی بمبگذاری شده رخ داد و سپس دو انفجار دیگر هم صورت گرفت. در این رویداد حداقل 85 تن جان باختند و حدود 240 تن دیگر هم زخمی شدند.

نامه فعالان مدنی افغان به سازمان ملل: هزاره ها را در افغانستان دریابید

کلیدواژه