ثور 20, 1401 12:00 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: بحران غذا در افغانستان به مرز فاجعه رسیده است
    سازمان ملل: بحران غذا در افغانستان به مرز فاجعه رسیده است

سازمان ملل اعلام کرد وضعیت ناامنی غذایی در بخش هایی از افغانستان به مرز فاجعه رسیده است.

به گزارش رادیو دری، بر اساس اعلام  سازمان خواربار و کشاورزی سازمان  ملل متحد (فائو) و «برنامه جهانی غذا» (WFP) ۱۹.۷ میلیون نفر از مردم افغانستان در حادترین وضعیت ناامنی غذایی قرار دارند و حدود ۲۰ میلیون نفر از آنهابا سوء تغذیه حاد مواجه بوده که این وضعیت بیشتر در شمال غرب کشورقابل مشاهده است.

 دلیل عمده ناامنی غذا در  افغانستان به سقوط اقتصادی، خشکسالی ،بهای بالای غذا و تاثیر جهانی جنگ در اوکراین باز می گردد.

«ریچارد ترنچارد» نماینده فائو در افغانستان  گفت: کمک های بشردوستانه به افغانستان بی نهایت مهم است، کشاروزی در این کشور از میان رفته و اتصال مجدد جوامع روستایی و حومه شهری به بازارهای شهری در سراسر افغانستان با مشکل مواجه است، تازمانی که این موانع و مشکلات برطرف نشوند هیچ راهی برای برون رفت از این بحران وجود ندارد.

به رغم گزارش های نگران کننده از اوضاع اقتصادی افغانستان، آمریکا گوش های خود را به هشدار مکرر سازمان های بشردوست در خصوص خطر گرسنگی و مرگ میلیون ها تن از مردم افغانستان بسته است.

دو دهه اشغال افغانستان توسط نظامیان آمریکایی و جنگ داخلی، زیرساخت های این کشور را تقریبا به طور کامل نابود کرده است. دولت موقت طالبان که از 15 اوت 2021 /24 اسد 1400، کنترل افغانستان را در دست دارد، برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت و اقتصاد، به پول نیازمند است. اما آمریکا، علاوه بر تعلیق یا کاهش کمک های جمع آوری شده برای افغانستان، حدود ده میلیارد دلار از دارایی های مردم این کشور را توقیف و بخشی از آن را به نفع قربانیان حادثه 11 سپتامبر مصادره کرده است.

بیش از 22 میلیون نفر در خطر بحران کمبود مواد غذایی در افغانستان

 

کلیدواژه