سرطان 14, 1401 15:27 Asia/Kabul
  • زنان معترض افغانستانی: سازمان ملل حمایت خود را از زنان افغان عملی کند
    زنان معترض افغانستانی: سازمان ملل حمایت خود را از زنان افغان عملی کند

شماری از زنان معترض به سیاست‌های طالبان در واکنش به نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل، از این شورا خواسته اند حمایت خود را از زنان افغانستان را در عمل نشان دهد.

به گزارش رادیو دری، زنان معترض امروز (سه‌شنبه، ۱۴ سرطان) در بیانیه ای با قدردانی از همبستگی اعضای شورای حقوق بشر و اعلامیه‌های آن در انتقاد از طالبان گفته‌اند که نشست فوری شورای حقوق بشر، «فرصت خوبی» برای بازتاب درخواست ها و نگرانی های جامعه حقوق‌بشری افغانستان بود.

زنان معترض در ادامه‌ افزوده‌اند که وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر از آن است که با اعلامیه‌های «تند» بهبود یابد و باید «عمل قاطع» و تأثیرگذار شورای حقوق بشر سازمان ملل را به‌دنبال داشته باشد.

در اعلامیه زنان معترض آمده است که در افغانستانِ تحت سلطه‌ طالبان، هزاره‌ها، تاجیک‌ها و دیگر اقوام و گروه‌های مذهبی، به حاشیه رانده شده اند و در خطر کشتار و جنایات قرار دارند و  زنان نیز به‌طور کلی از جامعه حذف شده‌اند.

آنان از شورای حقوق بشر خواسته‌اند که به‌صورت عاجل برای تحقیق در مورد گزارش‌های کشتار غیرنظامیان در بلخاب، اندراب و پنجشیر دادخواهی کند و وضعیت حقوق بشر در افغانستان را در صدر دستور کار سازمان ملل و شورای حقوق بشر قرار دهد.

زنان معترض از شورای حقوق بشر خواسته‌اند که تمام اعضای رهبری طالبان را ممنوع‌الخروج اعلام کند تا در شرایطی که  زنان افغان زندانی سرزمین خود هستند، طالبان نیز نتوانند آزادانه به خارج از کشور سفر کنند.

  طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. هم انیک دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم هستند و زنان کارمند در ادارات دولتی نیز خانه‌نشین شده‌اند.

شورای حقوق بشر در اول ماه  جولای، نشستی فوری را درباره‌  وضعیت زنان و دختران در افغانستانِ برگزار کرد.

 

 تظاهرات زنان در کابل در اعتراض به تعطیلی مدارس دخترانه

تظاهرات زنان افغان درواکنش به محدودیت های طالبان

کلیدواژه