ثور 22, 1401 15:10 Asia/Kabul
  • تاجیکستان با کمک آمریکا مرزهایش را با افغانستان تقویت می‌کند
    تاجیکستان با کمک آمریکا مرزهایش را با افغانستان تقویت می‌کند

آمریکا در پی افزایش نگرانی‌های فزاینده امنیتی درباره اوضاع افغانستان، در مرز تاجیکستان با این کشور تاسیسات نظامی ایجاد می کند.

به گزارش رادیو دری، «جان مارک پامرشایم» سفیر ایالات متحده در نشست اخیر خود به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک کشورش با تاجیکستان از ساخت پایگاه و پاسگاه مرزی و ارائه پهپادهای شناسایی به تاجیکستان خبر داد.

مارک پامرشایم افزود: ساخت پایگاه جدید برای وزارت دفاع تاجیکستان در مرز مشترک با افغانستان و ازبکستان 30 میلیون دلار و تاسیس یک پاسگاه مرزی در مرز تاجیکستان با افغانستان 3 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ایالات متحده همچنین قصد دارد 7 پاسگاه مرزی را در تاجیکستان تعمیر و بازسازی کند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد که در آینده نیز به مرزبانان تاجیک برای نوسازی امکانات نظامی آنها از جمله ایجاد مراکز تربیت سگ کمک خواهیم کرد.

مارک پامرشایم گفت: به زودی توافق‌نامه‌ 20 میلیون دلاری برای فروش پهپادهای «پوما» به تاجیکستان با هدف تقویت نظارت بر حریم هوایی مناطق مرزی میان دو کشور نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به بالگردهای دولت پیشین افغانستان که پس از سقوط کابل به تاجیکستان منتقل شدند تاکید کرد که آمریکا این تجهیزات را به حکومت طالبان تحویل نمی‌دهد.

ساخت و ساز پاسگاه و پایگاه مرزی با سرمایه گذاری ایالات متحده در تاجیکستان در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا پارلمان تاجیکستان توافق نامه این کشور با روسیه را در مورد ارائه کمک بلاعوض 1.1 میلیون دلاری مسکو برای ساخت و ساز پاسگاه مرزی در مرز این کشور با افغانستان تصویب کرد.

بازگشت 60 هواپیما و بالگرد به ناوگان هوایی ارتش طالبان

 تاجیکستان:شلیک راکت از افغانستان نتیجه درگیری طالبان با داعش بود

حمله راکتی از خاک افغانستان علیه تاجیکستان؛داعش پذیرفت

کلیدواژه