ثور 22, 1401 16:03 Asia/Kabul

دبیر شورای علمای اهل سنت مهاجر افغانستانی در ایران گفت: در افغانستان همه معتقد به حجاب هستند و کسی با حجاب مشکلی ندارد اما مشکل در نبود نمونه درست برای حجاب در این کشور است.

مولوی یعقوب سامانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به دستور جدید رهبر طالبان در مورد حجاب زنان و اینکه بهترین نوع حجاب چادری یا برقع خوانده شده اظهار داشت در افغانستان بحث حجاب از نظر دینی و مذهبی مطرح نیست زیرا همه مسلمان هستند و شیعه و سنی همه حجاب را قبول دارند اما نمونه خاصی بر اساس فرهنگ این کشور معرفی نشده که مردم از آن پیروی کنند.    

وی تصریح کرد: موضوع این است که به صورت کلی تعریف خاصی برای حجاب نشده که مثلا چه لباسی شامل حجاب می باشد و چه لباسی شامل آن نمی باشد. حکومت هم اگر می خواهد کاری در این زمینه انجام دهد باید یک نمونه معرفی و اعلام کند که مثلا این لباس در افغانستان حجاب است چنانکه  در کشورهای عربی مانتوهای سیاه بلند معرفی شده و در ایران مانتوهای بلند یا چادر معرفی شده، اما در افغانستان تعدد نمونه وجود دارد و این باعث سردرگمی مردم شده است.

به گفته معاون آموزشی جامعه النور الاسلامیه حکومت در افغانستان هم باید بر اساس فرهنگ این کشور یک نمونه از لباس طراحی کرده و آن را به مردم در افغانستان و جهان معرفی کند و روی شکل خاصی از حجاب مانند برقع هم نباید پافشاری شود کما اینکه در برقع هم اگرچه سر و صورت پوشیده است اما به خاطر نوع طراحی آن حجاب آنگونه که باید رعایت نمی شود. علمای اسلام هم به دنبال شکل خاصی از حجاب مانند برقع یا چیزی شبیه آن نیستند بلکه به دنبال رعایت حجاب اسلامی هستند.

این عالم اهل سنت افغان اظهار کرد: تمام مسلمانان شامل اهل تشیع و اهل تسنن معتقدند زنان و مردان باید حجاب لازم را داشته باشند و بر اساس تعریفی که از حجاب زنان وجود دارد باید تمام نقاط بدن پوشیده باشد، به جز گردی صورت و از مچ دست و پا به پایین که عریان بودن آن ها مجاز است مگر در زمانی که احتمال وجود فتنه وجود داشته باشد. البته این مجوز هم در صورتی داده شده که زنان آرایش و زیور و زینت نداشته باشند.

وی اضافه کرد: پس زنان مسلمان می توانند با حجاب شرعی و پوشیدگی بدن بیرون بروند، آموزش ببینند و متناسب با شرایط اسلامی کار و فعالیت کنند و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

 

کلیدواژه