ثور 23, 1401 11:11 Asia/Kabul
  • تاکید « حامد کرزی » بر تفاهم ملی برای ثبات در افغانستان
    تاکید « حامد کرزی » بر تفاهم ملی برای ثبات در افغانستان

« حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین افغانستان در دیدار «توماس نیکلسون »نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در کابل بر تفاهم ملی برای ثبات دایمی در این کشور تاکید کرد .

به گزارش رادیو دری؛« حامد کرزی» دیروز پنج شنبه در دیدار « توماس نیکلسون »نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان در شرایطی از شکل‌گیری یک گفت وگو برای ثبات ملی تاکید کرده که در هفته گذشته درگیری های مسلحانه در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و اندراب رخ داده است .

 رییس جمهوری پیشین افغانستان افزود، در دیدارش با نیکلسون در مورد تحصیل دختران هم گفتگو کرده و هر دو امیدوار اند که مدارس دخترانه کاملا هرچه زودتر بازگشایی شوند.

کرزی همچنین از نماینده اتحادیه اروپا خواست که این اتحادیه کمک‌هایش رابه افغانستان تداوم بخشد.

نیکلسون پیش از دیدار با کرزی با مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هم دیدار وگفتگو کرده بود. به نظر می‌رسد این دیدارها با احتمال برگزاری لویه جرگه مرتبط است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان پیش از این از احتمال برگزاری «مجمع افغان‌ها» برای بحث روی مسایل افغانستان خبر داده بود.

گمانه‌زنی‌ها در فضای سیاسی افغانستان این است که منظور طالبان از «مجمع افغان‌ها» همان لویه جرگه‌ای است که پیش از این شماری از سیاسیون از جمله «حامد کرزی» برگزاری آنرا به طالبان پیشنهاد داده بودند.

طالبان همچنین اعلام کرد، در مورد بازگشت سیاسیون افغانستان به این کشور تصمیم‌های جدیدی گرفته‌اند.

گروه طالبان از 15 اوت 2021 / 24 اسد 1400 در افغانستان به قدرت رسیده  و به دنبال مشروعیت داخلی ، منطقه ای و بین المللی است .

تأمین حقوق اساسی زنان وتحصیل همه دختران ،  مورد استفاده قرار نگرفتن خاک افغانستان ضد کشورهای دیگر و تشکیل  دولت فراگیر در این کشور از پیش شرط‌ های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان است.

حامد کرزی: حملات تروریستی توطئه آشکار علیه مردم افغانستان است

کلیدواژه