شمار قربانیان کرونا در افغانستان 7 هزار و 685 تن اعلام شد
(last modified 1401-02-26T11:25:07+00:00 )
ثور 26, 1401 15:55 Asia/Kabul
  • شمار قربانیان کرونا در افغانستان 7 هزار و 685 تن اعلام شد
    شمار قربانیان کرونا در افغانستان 7 هزار و 685 تن اعلام شد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ، از آغاز همه‌گیری کرونا در افغانستان در ماه فبروی ۲۰۲۰/ دلو 1398 تاکنون، ۱۷۸ هزار و ۹۹۶ نفر در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌ که از این میان هفت هزار و ۶۸۵ بیمار جان باخته‌اند.

به گزارش رادیو دری، این سازمان امروز (دوشنبه، ۲۶ ثور) با نشر آماری گفته است که تا هفتم می سال جاری میلادی/ 17 ثور 1401، ۹۰.۴ درصد مبتلایان هم بهبود یافته‌اند.

به گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۲۰ تاکنون چهار هزار و ۷۵۸ کارمند صحی در افغانستان به کرونا مبتلا شده که از این میان ۹۷ نفر جان باخته‌اند. بیشترین آمار ابتلای کارمندان صحی به کرونا از هرات، کابل، ننگرهار، بلخ و کنر گزارش شده است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره‌ی وضعیت کرونا در افغانستان آمده است که در هفته‌ی هجدهم سال ۲۰۲۲، ۸۸۴ نمونه در آزمایشگاه‌های عمومی این کشور مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد ۹۷ نمونه مثبت و دو مورد مرگ جدید گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که این نشان‌دهنده‌ی ۵۴ درصد کاهش در موارد و ۱۰۰ درصد افزایش در مرگ‌ومیر نسبت به هفته‌ی هفدهم همان سال است.

در هفته‌ی هجدهم، بیشترین تعداد موارد کووید۱۹ در مناطق شرق، مرکزی و جنوب (به‌ترتیب ۳۸ و ۲۴ مورد) گزارش شده است. پنج ولایت اول که موارد مثبت را گزارش کرده‌اند، عبارتند از: هلمند (۲۴ مورد)، کاپیسا (۱۹ مورد)، ننگرهار (۱۱ مورد)، لوگر (۱۰ مورد) و کابل (۸ مورد).

گفتنی است که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، سیستم صحی افغانستان با فروپاشی مواجه شده است و در حال حاضر، کمبود دارو و تجهیرات و هم‌چنین نبود منابع مالی از چالش عمده‌ی بخشی از مراکز صحی کشور است.

روند کاهشی مبتلایان به کرونا در افغانستان

کلیدواژه