ثور 28, 1401 09:29 Asia/Kabul
  • تحولات افغانستان؛ محور رایزنی ریچارد بنت و معاون سیاسی رییس طالبان
    تحولات افغانستان؛ محور رایزنی ریچارد بنت و معاون سیاسی رییس طالبان

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس طالبان با ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و هیأت همراه اش، دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش رادیو دری، در این دیدار، ابتدا ریچارد بنت در مورد اهداف مأموریت، لایحه کاری و سفرش به افغانستان به معاون سیاسی ریاست الوزرا معلوماتی ارائه‌ کرد.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد: گفت که نمی‌خواهیم به گزارشات و آوازه‌های رسانه‌ها در مورد افغانستان اتکا کنم، بلکه می‌خواهیم در اینجا وضعیت حقوق بشر را از نزدیک مشاهده کنیم، گزارشات در این خصوص را مورد بررسی قرار دهم، درست و نادرست را از همدیگر تفکیک نموده و گزارش برای ملل متحد را متکی به حقایق ترتیب کنم.

ریچارد بنت در مورد نقش زنان در حکومت، تعلیم و کار زنان، حجاب زنان، آزادی مطبوعات، وضعیت زندانیان، تشکیل حکومت وسیع البنیاد، وضعیت جامعه مدنی و وضعیت صحی و اقتصادی افغان‌ها از مولوی عبدالکبیر معلومات خواست.

معاون سیاسی رییس طالبان نیز در این موارد معلومات همه‌جانبه ارائه‌ کرده، گفت که افغانستان عضو دیرینه ملل متحد است و هنوز هم به تمام موافقتنامه‌ها و کنوانسیون‌های این سازمان که در تضاد با اسلام نباشد، متعهد است.

مولوی عبدالکبیر گفت بعضی از رسانه‌ها گزارشات نادرست را در مورد افغانستان به نشر می‌رسانند و اذهان مردم را تخریب می‌کنند. وی افزود:  اکنون نسبت به گذشته حقوق بشر بهتر تأمین می‌گردد و به‌شمول هندوها و سیک‌ها، مرد و زن افغانستانی از این نعمت‌ها مستفید شده می‌توانند.

مولوی عبدالکبیر حجاب را از ارزش‌های دینی و فرهنگی دانست و گفت که هر زن افغانستانی خود را با حجاب آرام احساس می‌کند.

معاون سیاسی رییس طالبان گفت که در اینجا عدالت تأمین است و تمام افغانستانی ها نمایندگان خود را می‌بینند، تمام افراد مربوط حکومت قبلی عفو شده اند و کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان کار خویش را آغاز کرده و برای آنان زندگی آبرومند و شرایط برگشت شان را فراهم می‌کند.

تاکید ریچارد بنت بر تحقیق درباره حملات تروریستی هدفمند در افغانستان

کلیدواژه