رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران
(last modified 1401-03-08T04:13:40+00:00 )
جوزا 08, 1401 08:43 Asia/Kabul
  • رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران
    رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران

معاون وزارت مهاجرین طالبان گفته که این وزارت تلاش دارد تا زمینه بازگشت مهاجرین خارجی به کشور را نیز فراهم نماید.

به گزارش رادیو دری، «محمد ارسلاح خروتی» معاون وزیر مهاجرین افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: وزارت مهاجرین افغانستان برای انسجام بیشتر خانواده‌های آواره داخلی و مهاجران مستقر در کشورهای همسایه، با برنامه‌ریزی در این زمینه تلاش دارد ضمن اسکان مجدد این افراد، آنها را به مناطق اصلی خود بازگرداند. 

وی ادامه داد: پس از تجاوز روسیه و آمریکا در افغانستان مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد شد که میلیون‌ها نفر یا در افغانستان آواره شدند و یا به کشورهای پاکستان و ایران مهاجر شدند، اما پس از روی کارآمدن طالبان در طول چند ماه گذشته وزارت مهاجرین توانسته تا نزدیک به هفتصد هزار خانواده را پس از کمک‌رسانی به مناطق اصلیشان اسکان دهد.

خروتی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت مهاجرین در کنار اسکان مجدد خانواده‌های آواره داخلی، رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای همسایه بوده که در این راستا مذاکراتی با مقامات ایرانی انجام شده و قرار است برای بازگشت این مهاجران تسهیلاتی فراهم شود.

معاون وزیر مهاجرین افغانستان خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت خروج غیرقانونی از افغانستان، تنها بیماران و تجار می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

وی تصریح کرد: مسؤولان طالبان با مقام‌های ایرانی برای انتقال زندانیان افغان که در زندان‌های ایران هستند نیز مذاکراتی داشته و خواستار تحویل این افراد به مقامات افغانستان شده است. 

این در حالی است که پس از تسلط مجدد امارت اسلامی بر افغانستان، مهاجرت به کشورهای همسایه به شدت افزایش یافت و روزانه هزاران نفر بصورت قانونی و غیر قانونی از مرزهای کشور خارج می شدند.

ایران: زمینه بازگشت مهاجران افغاستانی به کشورشان فراهم شود

کلیدواژه