جوزا 20, 1401 14:15 Asia/Kabul
  • تاکید دوباره دیده بان حقوق بشر بر ممنوعیت سفر سران طالبان
    تاکید دوباره دیده بان حقوق بشر بر ممنوعیت سفر سران طالبان

معاون بخش زنان دیده بان حقوق بشر، بار دیگر اجرای اقدامات سختگیرانه‌تر علیه طالبان و ممنوعیت سفر رهبران این گروه را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری، «هدر بار» معاون بخش زنان دیده بان حقوق بشر گفت: ابراز نگرانی عمیق درباره وضعیت حقوق بشری افغانستان کافی نیست و باید علیه سران طالبان به صورت هدفمند، ممنوعیت سفر وضع شود.

وی از دولت‌ها خواست علیه طالبان اقدامات هماهنگ انجام دهند و با اشاره به معافیت برخی سران طالبان از ممنوعیت سفر، از شورای امنیت خواست به صورت هدفمند علیه برخی از اعضای ارشد طالبان بویژه «عبدالحق وثیق» رئیس اطلاعات، «محمد خالد حنفی» وزیر امر به معروف و نهی از منکر و «هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان ممنوعیت سفر اعمال کند.

معاون بخش زنان دیده بان حقوق بشر با اشاره به اینکه شورای امنیت در ماه ژوئن این معافیت‌ها را بررسی خواهد کرد، آن را فرصتی مناسب برای تجدید ممنوعیت سفرهای طالبان به بیرون از افغانستان دانست و از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز خواست تا در سفری رسمی عازم افغانستان شود.

 بار تصریح کرد: زنان و دختران افغان نظاره‌گر ناپدید شدن حقوق خود در مقابل چشمانشان هستند؛ آن‌ها به چیزی بیش از ابراز نگرانی جهان نیاز دارند و نیازمند اقدام هستند.

سازمان ملل برای نخستین‌بار در سال 1999 میلادی برای برخی از سران طالبان ممنوعیت سفر به خارج از افغانستان وضع کرد، اما 3 سال پیش آن را به حالت تعلیق درآورد تا اعضای طالبان بتوانند با نمایندگان آمریکا در قطر گفت‌وگو کنند.

معافیت رهبران طالبان از ممنوعیت سفر خارجی تمدید شد

دیده‌بان حقوق بشر: سفرهای خارجی سران طالبان ممنوع شود

کلیدواژه