افغانستان، بدترین کشور جهان در شاخص برابری زن و مرد
(last modified 1401-04-23T10:06:43+00:00 )
سرطان 23, 1401 14:36 Asia/Kabul
  • افغانستان، بدترین کشور جهان در شاخص برابری زن و مرد
    افغانستان، بدترین کشور جهان در شاخص برابری زن و مرد

براساس تحقیق مجمع جهانی اقتصاد، افغانستان در رده‌بندی شاخص برابری میان زنان و مردان در سال ۲۰۲۲ در انتهای جدول قرار گرفته و بدترین کشور جهان شناخته شده است.

به گزارش رادیو دری، در این رده‌بندی، ایسلند از میان ۱۴۶ کشور جهان در صدر قرار گرفته است و پس از آن به ترتیب کشورهای فنلاند، ناروی، نیوزیلند و سویدن قرار دارند و افغانستان نیز بدترین شرایط را در جهان دارد.

مجمع جهانی اقتصاد در این تحقیق وضعیت برابری جنسیتی در جهان را در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، آموزشی و سلامت بررسی و اعلام کرده است که اگرچه وضعیت شکاف جنسیتی در سراسر جهان از سال ۲۰۰۶ تاکنون بهبود ۳.۸ درصدی را نشان می‌دهد، اما اگر پیشرفت به‌سوی برابری جنسیتی با همین سرعت ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که این شکاف سرانجام ۱۳۲ سال دیگر از بین برود.

سعدیه زاهدی مدیر مجمع جهانی اقتصاد گفته است که علاوه بر همه‌گیری ویروس کرونا و شوک‌های اقتصادی ناشی از آن، بحران تغییرات آب‌وهوایی نیز بر شکاف جنسیتی، تأثیر منفی قابل توجهی گذاشته است.

کارشناسان معتقدند روی کار آمدن طالبان در افغانستان، زنان را در این کشور به حاشیه رانده است.

 طالبان به زنان کارمند در اغلب ادارات دولتی اجازه‌ کار نمی‌دهند و دروازه‌های مکاتب را نیز به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌اند. همچنین در تشکیلات حکومت موقت طالبان، هیچ زنی حضور ندارد.

زنان معترض افغانستانی: سازمان ملل حمایت خود را از زنان افغان عملی کند

وضع زنان در افغانستان، دستور کار نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل

کلیدواژه