قوس 09, 1395 12:19 Asia/Kabul

نماینده ویژه اشرف غنی در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب که اخیرا به هرات سفر کرده‌ است، در جمع هزاران تن از مردم این ولایت گفت: مافیای مواد مخدر با رخنه کردن در بدنه دولت و دخالت در ساختار حکومت، دولت گذشته‌ افغانستان را به چالش کشیدند.

«احمد ضیا مسعود» نماینده ویژه رییس جمهور اشرف غنی در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب به این باور است که مافیای مواد مخدر به ساختار حکومت نفوذ کرده و دولت را مجبور کردند تا خواسته‌های آنان را قبول کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، احمد ضیا مسعود با اشاره بر اینکه افراد پرنفوذ و معامله گران مواد مخدر باعث شدند تا دولت این کشور عملیات‌های خود را در محل‌هایی که طالبان در آنجا به سر میبردند انجام ندهد، افزود، تازمانی که مبارزه جدی و پیگیر با کشت تولید و ترانزیت مواد مخدرآغاز نشود ، جنگ افغانستان دنباله خواهد داشت.

این گفته‌ها آن هم از زبان یکی از مسئولان دولت قبلی و فعلی افغانستان در حالی مطرح میشود که سالهاست این کشور در صدر فهرست کشورهای تولید کننده مواد مخدر قرار دارد. 

از نگاه مسئولان دولتی افغانستان گروه‌های افراطی و طالبان از همین راه منافعشان را تامین می‌کنند و باعث شده تا جنگ افغانستان به درازا کشیده شود.

معاون سابق حامد کرزای، با اشاره بر اینکه در دولت قبلی به رهبری حامد کرزی، مافیا توانستند تا با زیر فشار قرار دادن وی کرزی را ناچار سازند تا دست از انجام عملیات های شبانه، بمباران و عملیات زمینی علیه طالبان دست بردارد، افزود: اگر چنین نباشد چرا نیروی 300 هزار نفری دولت افغانستان در برابر 30 هزار نیروی مخالف مسلح دولت نمی‌تواند دوام بیاورد.

همواره گفته شده که قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های مافیایی که پیوند نزدیکی با طالبان و سایر گروه های مسلح غیرمسئول دارند سود کلانی از کشت و تولید مواد مخدر به جیب می‌زنند.

به گفته‌ آکاهان سیاسی ، بیشتر جنگ‌ها را هم به همین دلیل این گروه‌ها به راه می‌اندازند تا بتوانند زمین‌های بیشتری را تریاک بکارند و بودجه‌ جنگی خود را تامین کنند.

«عبدالقادر کامل» تحلیلگر مسایل سیاسی در هرات بر این باور است که در بدنه دولت افغانستان افرادی هستند که آب به آسیاب بیگانه‌ها میریزند و منافعشان از همین راه تامین می‌شود.

وی تاکید کرد که بارها مردم افغانستان با راه اندازی گردهمایی هایی از دولت افغانستان خواستند تا بخش‌های امنیتی و ساختار قدرت در افغانستان را از وجود عوامل نفوذی، نیابتی و ستون پنجمی‌ها پاکسازی کند.

این کارشناس سیاسی ضمن هشدار اینکه حضور افرادی که وجود آنان در بدنه حکومت، نظام را تهدید می‌کند می‌تواند برای مردم افغانستان خطرناک باشد، اظهار داشت: وقتی مسئولان ارشد دولتی اعتراف می‌کنند که افراد نفوذی باعث ادامه بحران در افغانستان هستند، فلسفه‌ وجودی دولت وحدت ملی زیر سوال می‎‌رود و باید دولت افغانستان بخش‌های مهم کشور را از وجود این افراد پاک کند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی ازهرات موجود است.