اسد 20, 1401 17:33 Asia/Kabul
  • گزارشگران بدون مرز: روزنامه نگاری در افغانستان نابود شده است
    گزارشگران بدون مرز: روزنامه نگاری در افغانستان نابود شده است

گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: حدود ۴۰ درصد رسانه‌ها در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان تعطیل شده اند یا فعالیت آنها متوقف شده است.

به گزارش رادیو دری، کریستف دلویر دبیرکل گزارشگران بدون مرز گفته است که روزنامه‌نگاری در یک سال گذشته در افغانستان نابود شده است و رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در این کشور تحت مقررات ناعادلانه‌ای قرار گرفته اند که راه را برای سرکوب آنان باز می‌کند.

طبق گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز که روز چهارشنبه (۱۹ اسد) منتشر شد، افغانستان قبل از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ دارای ۵۴۷ رسانه بود که از این میان ۲۱۹ رسانه در یک سال اخیر تعطیل شده‌اند.

طبق آمار  ۵۰ درصد از رسانه‌ها در ولایت‌های بلخ، بامیان، پنجشیر، پروان، تخار، هرات و فاریاب دیگر فعالیت نمی‌‍کنند.

همچنین از ۱۳۳ رسانه فعال در کابل، هم اکنون تنها ۶۹ رسانه باقی مانده است.

گزارشگران بدون مرز همچنین از کاهش ۶۰ درصدی شمار خبرنگاران در این کشور خبر داده و اعلام کرده است که از ۱۱ هزار و ۸۵۷ روزنامه‌نگار مرد و زن که تا قبل از تسلط طالبان در این کشور فعالیت می کردند، اکنون فقط ۴ هزار و ۷۵۹ خبرنگار همچنان به فعالیت مشغولند.

بنابر اعلام این سازمان، زنان روزنامه‌نگارافغانستان، بیشترین فشار را در این مدت، متحمل شده و ۷۶.۱۹ درصد از آنان شغل خود را از دست داده‌ و در ۱۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان به‌طور کامل از صحنه رسانه ها حذف شده‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش، در یک سال گذشته،دستکم۸۰ روزنامه‌نگار به دست نیروهای امنیتی و استخبارات طالبان بازداشت شده اند و هم اینک نیز سه خبرنگار در افغانستان بی‌دلیل زندانی هستند.

گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد بازداشت خودسرانه خبرنگاران در افغانستان

بعات بحران اقتصادی بر عملکرد خبرنگاران افغان  

کلیدواژه