قوس 11, 1395 09:37 Asia/Kabul
  • آوارگان افغان
    آوارگان افغان

بیش از نیم میلیون نفر به دلیل درگیری در افغانستان آواره شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "مارک باودن" Mark Bowden هماهنگ کننده امور بشردوستانه در سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد ، تا روز سی ام نوامبر 2016 (10 قوس 1395)، بیش از نیم میلیون تبعه افغان (515 هزار و 800 نفر) به دلیل درگیری ها، در این کشور آواره شده اند.

مارک باودن افزود، درگیری های روزانه میان نیروهای دولتی و گروه طالبان، شمار افرادی که برای یافتن محل امن تر، محل اقامت و زندگی خود را ترک کرده اند، به بالاترین میزان خود رسیده است.

هماهنگ کننده امور بشردوستانه در سازمان ملل گفت، بیش از 600 هزار مهاجر افغان که امسال از پاکستان به کشور خود بازگشته اند ، مهاجرت های دسته جمعی به مناطق شهری ایمن تر را آغاز کرده اند که با این شرایط ، بسیاری از روستاها از بین می رود.

پاکستان نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار آواره افغان را پذیرش کرده است و در عین حال همین تعداد آواره افغان نیز به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از سه دهه است که با موضوع پناهندگان عراقی و افغانستانی مواجه است و در برخی مقاطع میزبان بیش از سه میلیون آواره و پناهنده از این دو کشور بویژه افغانستان بوده است.

 

کلیدواژه