گزارش؛ بیش‌ از 70 درصد عواید گمرکی ولایت هرات به دلیل وجود فساد اداری به خزانه‌ دولت واریز نمی‌شود
(last modified Thu, 01 Dec 2016 12:49:10 GMT )
قوس 11, 1395 17:19 Asia/Kabul

هیئت اعزامی مجلس سنای افغانستان که به دلیل بررسی ادارات دولتی به هرات آمده اند، اداره‌های معارف و گمرک این ولایت را متهم به قوم‌ گرایی و استخدام کارمندان بر اساس وابستگی‌های حزبی و قومی می‌دانند.

این هیئت پس از بررسی‌ها، از وجود فساد اداری و قوم‌گرایی در برخی از اداره‌ های این ولایت پرده برداشت.

اعضای این هیئت با بیان اینکه  در اداره‌های پردرامد هرات، فساد اداری گسترده‌ ای وجود دارد، گفته‌اند، بیش از 70 درصد عواید این اداره‌ها حیف و میل می‌شود.

«محمد حنیف حنفی» رییس این هیئت اعزامی گفت، بر اساس اسناد و شواهدی که وجود دارد در اداره معارف هرات کارمندان بدون شرکت  در آزمونهای رقابتی و بر اساس وابستگی‌های قومی استخدام شده‌اند.

در همین حال «عبدالرزاق احمدی» رییس اداره معارف ولایت هرات با رد این اتهامات گفت، تمام کارمندان این اداره از طریق رقابت آزاد استخدام شده‌اند و هیئت مجلس سنا در این خصوص بیشتر و دقیق‌تر بررسی کند.

از سوی دیگر اعضای هیئت بررسی ادارات دولتی در هرات تاکید دارند که بیشترین کارمندان اداره گمرک این ولایت به دلیل نزدیکی های فامیلی و قومی از ولایت‌های شرقی افغانستان انتخاب شدند و برای مردم هرات در این اداره سهم آنچنانی داده نشده‌ است.

«گل احمد عظیمی» عضو کمیسون شنود شکایات مجلس سنای افغانستان و «محمد حنیف حنفی» عضو دیگر این مجلس گفته‌اند،  بیش‌تر از 70 درصد عواید گمرک این ولایت به دلیل وجود فساد اداری در خزانه‌ دولت واریز نمی‌شود.

مسئولان اداره گمرک ولایت هرات در خصوص اظهارات این هیئت بررسی تا کنون واکنشی نشان نداده‌اند.

با این حال این هیئت چندین اداره‌ی دولتی دیگر از جمله صحت عامه، سره میاشت، هلال احمر، اقتصاد، گمرک، ترانسپورت زمینی، مواد نفتی و نورم و استندارد را بررسی کرده و قرار است نتیجه‌ این تحقیق خود را در جلسه‌ مشرانو جرگه مطرح سازد.