ابعاد پنهان انفجار تروریستی در کابل
(last modified Thu, 28 Jul 2016 04:19:39 GMT )
اسد 07, 1395 08:49 Asia/Kabul
  • انفجار در کابل
    انفجار در کابل

رهبران جنبش روشنایی در افغانستان یک روز پس از اعلام موضع دادستان کل این کشور مبنی بر رسیدگی بی طرفانه و عادلانه به انفجار تروریستی شنبه گذشته در کابل اعلام کردند نتایج کمیسیون حقیقت یاب دولت افغانستان را نمی پذیرند.

داود ناجی و احمد بهزاد دو تن از رهبران جنبش روشنائی در نشستی خبری در کابل اعلام کردند از خواست های خود به ویژه بعد از کشته و زخمی شدن صدها تن از حامیان این جنبش، عقب نمی نشینند. ناجی گفت: از نظر جنبش روشنائی، دولت افغانستان در انفجار اخیرکابل متهم است و ما خواستار تحقیقات تخصصی بین المللی درباره این حادثه هستیم.

دو انفجار به فاصله کوتاه شنبه گذشته در میان معترضان به تغییرخطوط انتقال برق از بامیان به سالنگ (جنبش روشنائی) در میدان دهمزنگ کابل در غرب پایتخت افغانستان انجام شد که بر اثر آن، ده ها نفر کشته و صدها تن زخمی شدند. انفجار تروریستی در میان اعضا و حامیان جنبش روشنایی در کابل، برخلاف دیگر حملات تروریستی در افغانستان، جنبه سیاسی پیدا کرده است.

از نظر رهبران جنبش روشنایی که دولت افغانستان را در این حمله تروریستی متهم کرده اند، مقامات امنیتی این کشور تمهیدات لازم را برای تامین امنیت تظاهرات اعضای جنبش روشنایی علیرغم هماهنگی های قبلی، اتخاذ نکردند. حتی جنبش روشنایی اعلام کرده است، درساختمان های اطراف مسیر تظاهرات اعضای این جنبش، افراد مشکوک مشاهده شده اند.

این احتمال وجود دارد با توجه به رای قطعی کمسیون ملی در افغانستان برای اجرای طرح انتقال خطوط برق از سالنگ به جای بامیان، جنبش روشنایی قصد دارد انفجار تروریستی کابل را بهانه ای برای تداوم اعتراض های خود قرار بدهد. کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم افغانستان و حامیان جنبش روشنایی در این حمله تروریستی محکوم است و رئیس جمهوری این کشور هم ضمن اعلام عزای عمومی، دستور بحقیقات کامل داده است، اما شائبه استفاده سیاسی از این انفجار هم وجود دارد.

بخش دیگری ازابعاد پنهان انفجار تروریستی اخیر در کابل، مربوط به سخنان عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه افغانستان است. وی گفته است انفجار در میان تظاهرکنندگان جنبش روشنایی در شهر کابل با هدف ایجاد اختلافات قومی انجام شده و با وجود پذیرش مسئولت آن توسط داعش، زوایای پنهان این حادثه باید روشن شود. از نظر عبدالله این انفجار در شرایطی که موضوع انتقال برق وارداتی از ترکمنستان از سالنگ، موجب اعتراض هزاره تبارها در بامیان شده، برنامه ای هدفمند برای دامن زدن به اختلافات قومی در افغانستان است.

شکاف در جامعه افغانستان، مهمترین پیامد اختلافات قومی است که از نظر رئیس اجرایی کابینه افغانستان در سناریو انفجار در تظاهرات جنبش روشنایی بیش از عوامل یا دشمنان داخلی،نقش دشمن خارجی برجسته است. با توجه به موضع عبدالله در منتسب کردن خشونت ها وحملات تروریستی در افغانستان به پاکستان، به نظر میرسد تاکید وی بر لزوم یافتن زوایای پنهان انفجار تروریستی اخیر در کابل با وجود پذیرش مسئولیت حمله توسط داعش، بررسی نقش احتمالی اسلام آباد در این حادثه هولناک است.

 

 

 

کلیدواژه