سرطان 24, 1395 16:17 Asia/Kabul
  • توسعه روابط هند و افغانستان

هندوستان و افغانستان درصددند از همه ظرفیتهای خود برای توسعه روابط استفاده کنند .به همین دلیل سفر مقامهای دو کشور به پایتخت های یکدیگر افزایش یافته وتوافقنامه های جدیدی را امضا می کنند. در ادامه این رفت و امدها ؛ روز گذشته /چهارشنبه / با حضور عبدا.. عبدا.. رئیس‌اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، حدود هشتاد تفاهمنامه و توافقنامه توسعه همکاری با هند به ارزش دهها میلیون دلار در کابل به امضا رسید.

هندوستان و افغانستان درصددند از همه ظرفیتهای خود برای توسعه روابط استفاده کنند .به همین دلیل سفر مقامهای دو کشور به پایتخت های یکدیگر افزایش یافته وتوافقنامه های جدیدی را امضا می کنند.

در ادامه این رفت و امدها ؛ روز گذشته /چهارشنبه / با حضور عبدا.. عبدا.. رئیس‌اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، حدود هشتاد تفاهمنامه و توافقنامه توسعه همکاری با هند به ارزش دهها میلیون دلار در کابل به امضا رسید.

«عبدالله عبدالله» همزمان با امضا این اسناد گفت در 15 سال گذشته هند به عنوان یک همکار خوب در عرصه‌های مختلف از افغانستان حمایت کرده است.

وی تصریح کرد امضای دهها تفاهمنامه و توافقنامه همکاری میان دهلی‌نو و کابل در عرصه‌های مختلف همچون «بهداشت و درمان»، «انرژی و آب»، «اطلاعات و فرهنگ»، «امور زنان»، «اشتغال‌زایی» گام بلندی برای توسعه و تقویت روابط هند و افغانستان است .

اخیرا 'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند نیز اعلام کرد این کشور متعهد به تامین امنیت و رفاه اقتصادی افغانستان است.

وی در مراسمی باحضور 'علی احمد عثمانی ' وزیر انرژی و آب افغانستان در دهلی نو گفت هند تمام تلاش خود را برای حمایت و رونق اقتصادی افغانستان به کار می گیرد.وزیر امور خارجه هند ساخت سد 'سلما' در هرات افغانستان را با توجه به ناامنی و حمله به اتباع این کشور ، کاری بسیار مهم دانست و تصریح کرد این اقدام هند نشان دهنده عزم جدی این کشور برای گسترش روابط با افغانستان است .

'نارندرا مودی'نخست وزیر هند و 'اشرف غنی 'رئیس جمهوری افغانستان چهارم ژوئن سد سلما در هرات را افتتاح کردند.این سد که بر روی رودخانه «هریرود» احداث شده،ظرفیت تولید 42 مگاوات برق و آبیاری 70 تا 80 هزار هکتار از زمین های کشاورزی اطراف سد را دارد.

به گفته اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این کشور از گذشته دور با هند رابطه داشته و نقاط مشترک فرهنگی،سیاسی و تاریخی بسیاری بین دو کشور وجود دارد.

بهره برداری بازرگانان هند و افغانستان از بندر چابهار واقع در جنوب شرق ایران نشانه دیگری از عزم دهلی نو برای کمک به بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان محسوب میشود.

افغانستان و هند امیدوارند با توسعه ظرفیت های بندر چابهار- کالاهای مورد نیاز خود را از این بندر به کشور خود انتقال دهند و روابط بازرگانی خود را با کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار گسترش دهند.

همزمان با گرم تر شدن روابط کابل - دهلی نو در ماه های اخیر روابط افغانستان با همسایه شرقی خود پاکستان و رقیب دیرینه هندوستان تیره و تنش زا شده است به گونه ای که مرزبانان افغانستان و پاکستان اخیرا در مرز تورخم با یکدیگر درگیر شدند .

به گفته مشاور امنیت ملی هند گروه تروریستی داعش در افغانستان منافع هند را در این کشور تهدید می‌کند زیرا احتمال حمایت این گروه توسط پاکستان وجود دارد.

آجیت دوال" مشاور امنیت ملی هند اعلام کرد افراد منتسب به گروه تروریستی داعش در افغانستان از سوی سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان حمایت می‌شوند.به همین دلیل احتمال تهدید مراکز وابسته به هند افزایش یافته است.هر چند دولت پاکستان این ادعای مقامات هند را رد می کند.

 

کلیدواژه