میزان 10, 1401 19:44 Asia/Kabul
  • باستان‌شناسان یونانی منطقه باستانی تخار را مطالعه می‌کنند
    باستان‌شناسان یونانی منطقه باستانی تخار را مطالعه می‌کنند

تیم 5 نفره باستان شناسان یونان برای مطالعه منطقه باستانی آیخانم تخار به افغانستان سفر کرده و قرار است مطالعه‌ای را در این زمینه انجام دهند.

به گزارش رادیو دری، باستان شناسان یونانی هدف سفر خود به ولایت تخار را دیدار از ساحۀ باستانی آیخانم و انجام یک تحقیق علمی درباره این منطقه مهم تاریخی عنوان کردند. 

انصارالله انصاری رئیس اطلاعات و فرهنگ تخار ضمن استقبال از سفر باستان شناسان یونانی به این ولایت به درباره تامین امنیت این افراد و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه این منطقه تاریخی اطمینان داده است.

آی‌ خانم یا ماه‌ بانو نام یک تپهٔ نسبتاً همواری بر بالای بلندی‌ها و در تقاطع  دریای آمو و دریای کوکچه در شمال افغانستان قراردارد و روستای آی‌ خانم در ولسوالی دشت قلعهٔ  تخار قرار دارد که گفته می شود این شهر به دست اسکندر مقدونی ساخته شده است. 

سخنگوی طالبان گفت که حکومت سرپرست افغانستان با بیان اینکه آثار تاریخی افغانستان، نمایانگر فرهنگ عالی و سطح دانش گذشتگان است، بر توجه جدی به حفاظت از آنها تاکید کرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشستی در کابل گفته است: آثار تاریخی افغانستان نمایانگر هویت و فرهنگ ما است و طالبان در راستای حفظ آثار تاریخی، نمایش دادن این آثار به جهانیان و بازسازی محلات تخریب شده‌ تاریخی تلاش خواهند کرد.

ایجاد واحد نظامی طالبان برای حفاظت از آثار تاریخی افغانستان

کلیدواژه