قوس 15, 1395 12:40 Asia/Kabul

دفتر ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد وزارت انرژی و آب این کشور تفاهم‌نامه ی ساخت نیروگاه‌های حرارتی، انتقال برق فشارقوی و سرمایه گذاری روی منابع طبیعی افغانستان را با یک شرکت ایرانی به امضا کرده است .

به گزارش خبرنگار رادیو دری،بر اساس خبرنامه ی دفتر ریاست اجرایی افغانستان، قرار است یک شرکت ایرانی به نام (شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر) در بخش‌های احداث خطوط انتقال برق فشار قوی، تولید و ارائه برق با قیمت مناسب، ساخت نیروگاه‌های حرارتی وبخش‌هایی از منابع طبیعی در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

در بخشی از این خبرنامه به نقل از علی احمد عثمانی، وزیر انرژی وآب افغانستان، آمده است که شرکت سرمایه گذاری برق وانرژی غدیراقدام عملی را در انتقال برق  فشار قوی و همچنین تولید وانتقال برق باقیمت و کیفیت مناسب روی دست بگیرد.

وزیر انرژی وآب افغانستان افزوده است که این شرکت در نظر دارد که طرح انتقال گاز از ایران به افغانستان و احداث نیروگاه‌های حرارتی روی معادن ذغال افغانستان را نیز انجام دهد.

عثمانی در ادامه افزود که قرار است شرکت ایرانی مطالعات تکنیکی را برای سرمایه گذاری احداث نیروگاه گاز در ولایت زابل نیز انجام دهد و برق مورد نیاز این ولایت را تامین کند.

 عثمانی در مورد مشکلات برق پایتخت نیز گفت  به زودی مشکلات برق کابل حل خواهد شد.

وی گفت به زودی جنراتورهای جدیدی را برای تامین برق کابل فعال نموده ومشکلات برق در این شهر تاحدودی حل خواهد شد.

این در حالیست که ریاست برشنا چندی قبل اعلام کرده بود که به دلیل مصرف زیاد برق توسط شهروندان کابل در فصل سرما ، کمبود برق در این فصل دور ازانتظار نیست.

در این خبرنامه آمده است در جریان امضای تفاهم‌نامه انتقال برق قوی از ایران به افغانستان داکتر عبدالله عبدالله  نیز گفته است که امضای این تفاهم‌نامه به توسعه صنعت در این کشور به خصوص ولایت‌های غربی افغانستان کمک می‌کند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه افغانستان، گفته است حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا زمینه را برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور فراهم کند.

وی گفت که دولت افغانستان تلاش می‎کند که روی سکتورهای خصوصی سرمایه گذاری کند  این کشور به خودکفایی برسد.

گفتنی است که وزارت انرژی و آب افغانستان در حالی تفاهم نامه ی انتقال برق قوی و کار روی منابع طبیعی افغانستان را با یک شرکت ایرانی امضا می‌کند که چندی قبل این وزارت گفته بود که افغانستان تا چهارسال آینده درتولید برق خود کفا خواهد شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمد امین عالمی موجود است.

کلیدواژه