میزان 24, 1401 08:52 Asia/Kabul
  • تحولات تحولات اافغانستان؛ محور دیدار نماینده سازمان ملل با وزیر خارجه طالبان
    تحولات تحولات اافغانستان؛ محور دیدار نماینده سازمان ملل با وزیر خارجه طالبان

وزیر خارجه طالبان با رئیس جدید نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان دیدار و تحولات اخیر این کشور از جمله امنیت و آموزش دختران را بررسی کرد.

به گزارش رادیو دری، «رزا اوتونبایوا»، رییس جدید دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز شنبه در دیدار با یکدیگر در کابل بر سر مسایل مختلف از جمله «اعتمادسازی، نظام بانکی و آموزش برای همه از جمله دختران» نیز گفتگو کردند.

در زمینه آموزش دختران، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در جدید ترین اظهاراتش در روز جمعه ضمن تاکید بر اینکه آموزش دختران در افغانستان حتمی است، گفت: «با رفع یک سلسله ملاحظات، موضوع بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از پایه ششم به زودی حل می‌شود.

پیش از این مقامات طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، با آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان (اول فروردین- 21 مارس) مدارس دخترانه بازگشایی خواهد شد. خلف وعده طالبان در این خصوص با اعتراض داخلی و خارجی روبرو شده است. مدارس دخترانه به ویژه دبیرستانها در یکسال گذشته تعطیل بوده و طالبان آموزش دختران را به یک ممنوعیت در افغانستان تبدیل کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا، «رزا اوتونبایوا»، دیپلمات و سیاست‌مدار پیشین قرقیزستانی را به‌عنوان نماینده ویژه جدید خود برای افغانستان و رییس هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در این کشور (یوناما) معرفی کرد‌.

یوناما:در جهان، تحصیل فقط برای دختران افغان ممنوع است

کلیدواژه