میزان 26, 1401 19:45 Asia/Kabul
  • پناهجویان افغانستانی بی پناه و برهنه در اژه؛ ترکیه، یونان را متهم می‌کند
    پناهجویان افغانستانی بی پناه و برهنه در اژه؛ ترکیه، یونان را متهم می‌کند

مقامات ترکیه اتهامات یونان را درباره پیدا شدن 92 مرد مهاجر کاملاً برهنه در آب های دریای اژه رد می کنند.

به گزارش رادیو دری؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پیام های توییتری، هرگونه مسوولیت کشورش را در مورد رویداد دریای اژه، رد کرده و یونان را مسوول این وضعیت «غیر انسانی» خوانده است.

فخرالدین آلتون دستیار مطبوعاتی ارشد رجب طیب اردوغان نیز اتهامات مقامات یونان را «بیهوده و مضحک» توصیف کرده است.

آلتون در صفحات مجازی خود همچنین یونان را به خاطر نشر این تصاویر، به بی‌احترامی به پناهجویان متهم کرده است.

نیروهای پلیس یونان روز شنبه 92 مهاجر غیرقانونی برهنه را در مرز این کشور با ترکیه پیدا کردند که همه آنها مرد و شماری، زخمی بوده اند.

اگر چه هنوز دلیل برهنه بودن این افراد به طور رسمی اعلام نشده است؛ اما وزیر مهاجرت یونان در توئیتی، رفتار ترکیه با مهاجران را «مایه شرم تمدن بشری» خوانده است.

تاکیس تئودوریکاکوس وزیر حفاظت مدنی یونان هم در تلویزیون کشورش، ترکیه را به «استفاده ابزاری از مهاجرت غیرقانونی» متهم کرد و مدعی شد: بسیاری از این مهاجران به فرونتکس(آژانس مرزی اتحادیه اروپا) گفته‌اند که «سه خودروی ارتش ترکیه، آن‌ها را به رودخانه‌ای مرزی بین دو کشور انتقال داده‌اند».

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل(UNHCR) هم اعلام کرده که هنوز نتوانسته است مستقیم با این گروه پناهجویان صحبت کند و امیدوار است در روزهای آینده بتواند جزئیات بیشتری به دست آورد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، بیشتر این آوارگان، اتباع کشور افغانستان و برخی نیز سوری بوده اند که با استفاده از قایق‌های لاستیکی کوچک از رود «اِورُس» که خط مرزی یونان و ترکیه است، وارد یونان شده‌اند.

اتهام عجیب یونان به ترکیه درباره اخراج مهاجران افغان

زخمی شدن دو پناهجوی افغان در مرز یونان

ادامه اخراج پناهجویان افغان از ترکیه

کلیدواژه