عقرب 02, 1401 10:35 Asia/Kabul
  • سازمان جهانی بهداشت: افغانستان به ریشه‌کنی فلج اطفال نزدیک شده است
    سازمان جهانی بهداشت: افغانستان به ریشه‌کنی فلج اطفال نزدیک شده است

سازمان جهانی بهداشت از احتمال ریشه کن شدن بیماری فلج اطفال پس از سالها مبارزه با آن در افغانستان خبر داد.

سازمان جهانی بهداشت به‌مناسبت روز جهانی فلج اطفال گفته است که افغانستان بیش از هر زمان دیگر برای ریشه‌کن کردن این بیماری نزدیک شده است.

امروز (دوشنبه، ۲ عقرب) برابر با ۲۴ اکتبر مصادف با روز جهانی فلج کودکان است.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی‌ هستند که تا اکنون موفق به محو فلج اطفال نشده‌اند. در این دو کشور ناامنی همواره چالشی در برابر واکسن بوده است. طالبان در گذشته در مناطق تحت کنترل خود مانع تطبیق واکسین می‌شدند.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ مورد فلج اطفال در افغانستان ثبت شده بود. این آمار در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت.

این سازمان تأکید دارد که افغانستان فرصت فوق‌العاده برای محوی فلج اطفال دارد. 

این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش خود گفته است که کارزار مبارزه با فلج اطفال از اوایل دهه 1990 در افغانستان آغاز شده است و در حال حاضر 46 هزار نفر از پرسنل بهداشتی مشغول مبارزه با این بیماری در سراسر افغانستان هستند. 

اخیرا نیز وزارت بهداشت حکومت موقت طالبان اعلام کرده بود که کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در ۲۲ ولایت افغانستان راه اندازی شده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت طالبان، این کمپین ۱۹۴ ولسوالی را در ولایات جنوبی، جنوب شرقی، شرقی، شمالی، غربی و مرکزی کشور تحت پوشش قرار می‌دهد که خطر انتشار ویروس فلج اطفال در آنها بیشتر است.

پیش از این شش دور کمپین سراسری و یک دور کمپین فرعی در سال جاری میلادی در افغانستان اجرا شده است.

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در ۲۲ ولایت افغانستان

کلیدواژه