عقرب 24, 1401 17:37 Asia/Kabul
  • عفو بین الملل: طالبان، زنان فعال حقوق بشری را فورا آزاد کند
    عفو بین الملل: طالبان، زنان فعال حقوق بشری را فورا آزاد کند

سازمان عفو بین‌الملل آزادی فوری زنان مدافع حقوق بشر را از بند طالبان خواستار شد.

به گزارش رادیو دری؛ سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با اشاره به گذشت 10 روز از بازداشت ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف سه زن فعال حقوق بشری در افغانستان تاکید کرده است: طالبان باید قوانین و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند و فوراً و بدون قید و شرط این زنان مدافع حقوق بشر و همکاران‌شان را که به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق خود در آزادی بیان و اجتماع بازداشت شدند، آزاد کنند.

این سازمان با ابراز نگرانی از امنیت و سلامت ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی، حمیرا یوسف و همکاران‌شان تصریح کرده است که در گذشته، افرادی که به طور خودسرانه تحت نظر طالبان بازداشت شدند، هدف شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌ و بارها از دسترسی به راه حل‌های حقوقی و ملاقات با خانواده محروم شده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است: طالبان باید پاسخگوی اقدامات خود در سلب و نقض حقوق بشر باشند و جامعه جهانی باید این اعمال را چه به طور آشکار و چه در تعاملات خصوصی خود با طالبان محکوم کند و این پیام روشن را بفرستد که سیاست‌های کنونی آنها در قبال زنان و دختران قابل قبول نیست.

طالبان چندی پیش ظریفه یعقوبی و همکارانش را هنگام برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل بازداشت کردند.

در این  کنفرانس مطبوعاتی قرار بود «جنبش زنان افغان برای برابری» اعلام موجودیت  کند.

به گزارش عفو بین‌الملل، حدود ۶۰ تن از اعضای طالبان برای برهم زدن این نشست خبری به محل برگزاری آن هجوم بردند و عکس‌ها و ویدیوهای تلفن همراه همه شرکت کنندگان در این  نشست را حذف کردند.

طالبان، نشست زنان فعال مدنی را در کابل به هم زد

درخواست سازمان ملل از طالبان: فعالان حقوق زنان را آزاد کنید

کلیدواژه