عقرب 26, 1401 16:13 Asia/Kabul

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای با استقبال از برگزاری نشست مسکو، مواضع شرکت کنندگان در این اجلاس را درباره افغانستانی صلح آمیز، متحد، مستقل، بی طرف و توسعه یافته، درخور ستایش توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری؛ «عبدالقهاربلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: امارت اسلامی افغانستان (طالبان) از هرگونه ساز و کار مثبت منطقه‌ای در مورد افغانستان استقبال می کند و مواضع شرکت کنندگان در نشست مسکو را درباره افغانستانی صلح آمیز، متحد، مستقل، بی طرف و توسعه یافته، درخور ستایش می‌داند.

وزارت خارجه طالبان همچنین از تاکید کشور‌های منطقه در نشست مسکو برای تسریع در کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان قدردانی و تصریح کرده است: امنیت و ثبات افغانستان و کشور‌های منطقه با همدیگر گره خورده است، بنابراین ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان، کشور‌های همسایه و منطقه را تهدید کند و امارت اسلامی گام‌های عملی را برای مبارزه با مواد مخدر و گروه‌های فتنه گر برداشته است.

این بیانیه با اشاره به مبارزه 20 ساله طالبان با اشغالگری می افزاید: طالبان اکنون نیز اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری در افغانستان، تاسیسات نظامی ایجاد کند، همچنین انتظار داریم کشور‌های منطقه نیز اجازه استفاده از خاک و فضای خود را علیه افغانستان ندهند.

وزارت خارجه طالبان، امنیت، ثبات و رفاه اقتصادی را مسوولیت مشترک کشور‌های منطقه خوانده و با تاکید بر اقدامات  مشترک در این زمینه اظهار کرده است: شرکت نمایندگان افغانستان در چنین نشست‌هایی می‌تواند این نشست‌ها را جامع‌تر و موثرتر کند.

نشست مسکو با هدف بررسی تحولات افغانستان روز گذشته با حضور نمایندگان ویژه کشورهای منطقه برگزار شد.

در این نشست که بدون حضور نمایندگان کابینه سرپرست طالبان برگزارشد، شرکت کنندگان بار دیگر بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، مبارزه طالبان با داعش و رفع نگرانی‌های امنیتی، ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و آزاد سازی ذخایر مسدود شده ارزی این کشور در آمریکا تاکید کردند.

پایان اجلاس مسکو؛ آمریکا دارایی‌های افغانستان را آزاد کند

کاظمی قمی: ایران با بازگشت آمریکا به افغانستان مخالف است

کلیدواژه