عقرب 30, 1401 10:24 Asia/Kabul
  • یونیسف خواستار دسترسی برابر برای آموزش در افغانستان شد
    یونیسف خواستار دسترسی برابر برای آموزش در افغانستان شد

صندوق ملل متحد برای کودکان یا یونیسف در روز جهانی کودک (20 نوامبر) گفته است که کودکان دختر و پسر در افغانستان باید دسترسی برابر به آموزش داشته باشند.

به گزارش رادیو دری، در حالی که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ / 24 اسد 1400 کودکان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده، یونیسف تأکید کرده است که دختران و پسران باید دسترسی همسان به آموزش داشته باشند.

یونسیف روز یکشنبه در توییتی نوشت: «روز جهانی کودک همزمان است با امضای کنوانسیون حقوق کودک. این کنوانسیون به ما یادآوری می‌کند که هنوز باید کارهای زیادی انجام دهیم تا کودکان به حقوقی که دارند به خصوص آموزش، دسترسی داشته باشند.»

یونسیف همچنین نوشته است: «دسترسی به آموزش و یادگیری با کیفیت برای هر کودک به منظور مستفید شدن از دوران کودکانه شاد و سالم، حیاتی است.»

این نهاد ملل متحد افزوده است که در گفتگو با طالبان همواره از بازگشت «همه کودکان» به مکتب حمایت کرده و تلاش دارد تا صنف‌های درسی بیشتری را به منظور فراهم شدن زمینه یادگیری برای کودکان در افغانستان فراهم نماید.

عدم دسترسی برابر به آموزش تنها مشکل کودکان در افغانستان نیست. اخیراً سازمان نجات کودکان گفت که شمار کودکان مصاب به سوء تغذیه خطرناک در افغانستان ۴۷ درصد افزایش یافته است.

این سازمان هشدار داده است که افزایش گرسنگی باعث شده که به شمار این کودکان نیز افزوده شود. این سازمان در گزارشی گفته است که شماری از کودکان مصاب به سوء تغذیه پیش از دسترسی به درمان، جان باخته‌اند.

نگرانی صندوق کودکان ملل متحد از اوضاع کودکان افغان

کلیدواژه