قوس 02, 1401 12:20 Asia/Kabul
  • گزارش جدید بانک جهانی از ادامه مشکلات اقتصادی در افغانستان
    گزارش جدید بانک جهانی از ادامه مشکلات اقتصادی در افغانستان

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که طی یکسال گذشته اکثر مردم افغانستان با ناامنی غذایی مواجه بوده و دسترسی به آموزش برای دختران محدود شده است.

به گزارش رادیو دری، بانک جهانی در گزارش جدید خود اعلام کرده است که اکثر مردم افغانستان همچنان با مشکلات تامین نیازهای اولیه در حوزه مواد غذایی و سایر خدمات روبرو هستند.

در این نظرسنجی که بین ماه ژوئن تا آگوست ۲۰۲۲ انجام شده، تغییرات در شرایط اولیه زندگی در افغانستان یک سال پس از شروع بحران سیاسی را ارزیابی کرده است.

بانک جهانی در گزارش خود با در نظر گرفتن عامل ناامنی غذایی و تاثیر منفی آن بر رفاه و اقتصاد افغانستان در مجموع شرایط زندگی در افغانستان را بد ارزیابی کرده است. 

ملیندا گود، مدیر بانک جهانی برای افغانستان گفته است: «بسیار نگران‌کننده است که می‌بینیم اکثر خانواده‌های افغانستانی همچنین با مشکلات اقتصادی عظیم روبه‌رو هستند و دسترسی به آموزش – به‌ویژه برای دختران –  محدود می‌شود.»

او گفته که نیاز فوری است که دولت موقت طالبان برای بهبود امنیت غذایی و معیشت، حفظ خدمات اولیه بهداشتی گام بر دارد و اطمینان حاصل شود که  بخش خصوصی می‌تواند در ایجاد شغل برای بسیاری از مردم افغانستان، به ویژه جوانان بیکار نقش داشته باشد.

به‌گفته‌گود، بدون این، رفاه مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران همچنین در خطر است.

بانک جهانی گفته است که 65 درصد از مردم افغانستان اعتقاد دارد که وضع اقتصادی آنها طی یکسال گذشته وخیم تر شده است. 

این سازمان همچنین گفته است که ثبت نام دانش آموزان در مقطع ابتدایی به دلیل استقبال در روستاها افزایش یافته است و این در حالی است که همچنان مقاطع دبیرستان و راهنمایی دخترانه تعطیل است و آموزش زنان در این دوره در حال فروپاشی است. 

بانک جهانی درباره ارائه خدمات بهداشتی در افغانستان نیز گفته است که تنها 8 درصد جمعیت افغانستان به مراکز درمانی دسترسی ندارند.

 کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به‌تازگی گفته است که تقریبا ۲۰ میلیون نفر در افغانستان در حال حاضر به غذای کافی دسترسی ندارند و بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشری نیازمند هستند.

با این حال صلیب سرخ گفته که مردم افغانستان در مورد زمستان پیش‌‌ رو نگرانی دارند.

هشدار صلیب سرخ درباره اوضاع بدانسانی در زمستان پیش‌رو در افغانستان

کلیدواژه