قوس 30, 1401 09:00 Asia/Kabul
  • تاکید بر به رسمیت شناختن حکومت طالبان
    تاکید بر به رسمیت شناختن حکومت طالبان

شماری از شخصیت ها و تحلیلگران افغان با تاکید بر لزوم شناسایی حکومت طالبان، تحقق این امر را عامل تسریع در مبارزات ضد تروریستی و همچنین زمینه ساز گسترش داد و ستد تجاری در منطقه دانستند.

به گزارش رادیو دری، عزیزالله معارج، آگاه امور سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری آوا ،گفت: به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی کشورهای منطقه، باعث جلوگیری تروریسم، افزایش روابط و داد و ستد تجارتی بین کشورهای منطقه و جهان می‌شود. 

او افزود: اگر کشورهای منطقه خواستار گسترش روابط تجاری و نابودی تروریسم در منطقه هستند، باید حکومت موجود در افغانستان را به رسمیت بشناسند؛ زیرا افغانستان در جغرافیای قرار دارد که وصل کننده کشورهای منطقه می‌باشد.  

احمد ذکی اکبری، استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با آوا ،گفت: کشورهای جهان بخصوص کشورهای همسایه باید حکومت موجود در افغانستان را به رسمیت بشناسند؛ زیرا نمونه دیگری در حال حاضر وجود ندارد. 

او ابراز داشت که عدم به رسمیت شناختن طالبان از سوی کشورهای منطقه و جهان سبب می‌شود که یک فضای بی اعتمادی میان افغانستان و کشورهای منطقه به وجود بیاید.

اکبری، تاکید کرد که حکومت طالبان یگانه نیروی اثر گذار سیاسی و نظامی در افغانستان است که بر اوضاع سیاسی و امنیتی در کشور حاکم است؛ از این رو کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه برای تماس با افغانستان، آدرس دیگری ندارند تا در مورد افغانستان با آنها گفتگو کنند. 

پیترمایر، یک عضو کنگره امریکا هم چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود،طالبان یک حکومت است و دیگر حکومتی در افغانستان وجود ندارد، بنابراین باید از سوی امریکا به رسمیت شناخته شود. 

این درحالی است که مسئولان طالبان بارها گفته اند که طالبان خواهان تعامل با جهان است و حکومت سرپرست تمامی معیارهای به رسمیت شناخته شدن را برآورده کرده است.

درخواست یک شخصیت افغان: طالبان را به رسمیت بشناسید

کلیدواژه