قوس 30, 1401 09:13 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: تعلیق تحصیل زنان افغان در دانشگاه ها نگران کننده است
    سازمان ملل: تعلیق تحصیل زنان افغان در دانشگاه ها نگران کننده است

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به تعلیق تحصیل زنان در دانشگاه ها در کشور افغانستان، آن را بسیار نگران کننده دانست.

منابع خبری روز سه شنبه اعلام کرده اند که وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان تحصیل دختران را تا اطلاع ثانوی در دانشگاهها را تعلیق کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی درباره تعلیق تحصیل زنان در دانشگاهها در افغانستان گفت که این اقدام یک نقض تعهد دیگر از سوی طالبان است.

دوجاریک تصریح کرد: از زمانی که طالبان قدرت را بدست گرفته است، ما شاهد محدود شدن فضا ی آموزش، اجتماع برای زنان و دختران در افغانستان بوده ایم.

سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: تصور اینکه یک کشور چگونه می تواند بدون مشارکت فعال و آموزش زنان به چالش ها و مشکلات خود رسیدگی کند، دشوار است.

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در نیمه اوت 2022 /24 اسد 1400 مدارس دخترانه بالاتر از مقطع ششم ابتدایی را تعطیل کرد و زنان شاغل در ادارات را به خانه ها فرستاد. این در حالی است که حکومت موقت طالبان برای کسب مشروعیت بین المللی تلاش می کند و جامعه بین الملل تحقق این خواسته را به رعایت حقوق بشر  به ویژه حقوق زنان و دختران افغان منوط کرده است.

تظاهرات زنان افغان برای احقاق حقوق از دست رفته شان، به امری عادی در افغانستان تبدیل شده است. طالبان تاکنون به هیچ یک از مطالبان زنان و دختران افغان پاسخ مثبتی نداده است، اما تظاهرات همچنان ادامه می یابد.

طالبان تحصیلات دانشگاهی برای دختران را به حالت تعلیق درآورد

کلیدواژه