جدی 04, 1401 16:58 Asia/Kabul
  • دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران
    دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران با اشاره بر لزوم تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود.

به گزارش رادیو دری،  اسکندر مومنی در گفت و گویی افزود: افغانستان رتبه اول در تولید تریاک و شیشه (متامفتامین) و رتبه دوم تولید کاناویس و خانواده حشیش را در دنیا دارد که در ۲۰ سال اخیر با حضور ناتو و نیروهای آمریکایی این میزان افزایش بیشتری داشته است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با موادمخدر گفت: براساس نیاز به یک سازمان واحد و از آنجایی که این موضوع به یک معضل ملی و جهانی تبدیل شده است، ایران با توجه به اعتقادات خود ستادی متشکل از ۲۰ عضو مستقیم و غیرمستقیم از جمله دستگاه‌های مقابله‌ای، فرهنگی و درمانی تشکیل داده است.

مومنی با اشاره به طرح ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان ادامه داد: سازمان ملل در گزارش امسال (۲۰۲۲) اعلام کرد که تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۱۶ درصد هم افزایش پیدا کرده است، بنابراین، نه تنها کاهشی در تولید مواد مخدر در این کشور وجود نداشته بلکه اندکی افزایش هم پیدا کرده است.

وی به نقش آمریکا و ناتو در افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: طبق آمار رسمی سازمان ملل، در سال ۲۰۰۰ که افغانستان اشغال شده بود، تولید مواد مخدر حدود ۲۰۰ تن بود و با رفتن این نیروها، این عدد به حدود ۹ هزار تن یعنی نزدیک به ۵۰ برابر رسیده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران افزود: براساس اعلام منابع مستند و موثق برخی هواپیماهای ناتو قاچاق دولتی موادمخدر می‌کردند و متاسفانه طی ۲۰ سال از افغانستان ویرانه‌ای را تحویل داده‌اند که تک محصولی و عموما وابسته به تولید مواد مخدر شده است.

مومنی گفت: طبق نقشه سازمان ملل، از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، طی چهار سال انواع موادمخدر صنعتی از جمله شیشه؛ متامفتامین و هروئین افزایش داشته است. 

افغانستان همچنان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان

کلیدواژه