قوس 20, 1395 13:37 Asia/Kabul

با آنکه در چند سال گذشته نیروهای مسلح طالبان با بسته نگهداشتن برخی از مکاتب و مدارس در غرب افغانستان با تعلیم و تربیت کودکان مخالفت کرده بودند اما حالا دیده می‌شود که این افراد مسلح مخالف دولت افغانستان در ولسوالی «بکواه» ولایت فراه برای بازگشایی مکاتب، چراغ سبز نشان دادند.

غوث‌الدین، ولسوال بکواه گفت، به همکاری رهبران قومی وعلما و روحانیون این بار طالبان مسلح در این ولسوالی گفته‌اند، از آموزش و پرورش حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،ولسوال بکواه با بیان اینکه اگر چه بازگشایی مکاتب و آغاز درس و تعلیم در این منطقه از ولایت فراه مورد حمایت طالبان قرار گرفته است اما گفت، تنها برای تعداد انگشت شماری از کودکان در این ولسوالی و آنهم در مساجد زمینه‌ فراگیری علم و دانش مهیا شده‌است.

غوث‌الدین از مشکلاتی که بر سر راه آموزش و پرورش در بکواه است سخن گفت و افزود، سالهاست که این مکاتب توسط طالبان بسته شده وحالا آنها آماده هستند تا با معارف این ولایت همکاری کنند.

ولسوال بکواه با اشاره براینکه در این ولسوالی 400 قریه وجود دارد و برای هزاران دانش آموز فقط 16 مکتب احداث شده ابراز نگرانی کرد و افزود، در این 16 مکتب فقط یک معلم رسما" از سوی اداره معارف تعیین شده‌است.

وی اظهار داشت، پیگیری‌های فراوانی در این خصوص انجام شده اما تا کنون نتیجه‌ ایی نداشته‌است.

 درهمین حال «صابر فاروقی» رییس معارف ولایت فراه در مورد اعلامیه‌ حمایت طالبان از بازگشایی مکاتب پسرانه در ولسوالی بکواه ابراز خرسندی کرد و گفت، وضعیت معارف در بسیاری از نقاط ولایت فراه و بخصوص بکواه مناسب نیست.

فاروقی می‌پذیرد که طی 15 سال گذشته تا کنون معارف در این ولایت توسعه‌ آنچنانی پیدا نکرده و فقط صنوف ابتدایی برای دانش آموزان وجود دارد و بسیاری از کودکان نیز در مساجد آموزش‌های ابتدایی را فرا می‌گیرند.

وی تاکید کرد، از این شرایط بوجود آمده برای معارف ولایت فراه راضی نیست و باید دولت و مردم با همکاری هم در بخش معارف تغییرات اساسی را بوجود آورند.

رییس اداره‌ معارف ولایت فراه اظهارداشت، رهبران قومی و سایر ساکنین ولسوالی بکواه هم اکنون آماده هستند از این موقعیت استفاده کرده و همراه با مسئولان دولتی مکاتب را در این منطقه فعال سازند.

فاروقی با اشاره بر اینکه هم اکنون 12 مکتب دربکواه فعالیت دارد، افزود، قرار است به زودی 25 مکتب دیگر نیز در بخش‌های مختلف بکواه گشایش یابد.

گروه مسلح طالبان در حالی حمایتشان را از بازگشایی مکاتب پسرانه در ولسوالی نا امن بکواه اعلام کرده اند، که قبل از این  ده‌ها مکتب توسط افراد این گروه یا بسته شدند و یا به آتش کشیده‌ شده‌است.

حتی در بسیاری از موارد، آموزگاران توسط نیروهای مسلح مخالف دولت در مرکز شهر فراه و ولسوالی‌های آن کشته شدند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.