حوت 07, 1401 16:34 Asia/Kabul

درپی حکم رهبر طالبان افغانستان درباره ممنوعیت کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، مسئولان افغان تلاش‌هایی را برای مبارزه با مواد افیونی آغاز کردند، اما برای نابودی مواد مخدر و پیامد‌های آن، راهی طولانی درپیش دارند.

افغانستان از بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کنندگان تریاک در جهان است. بیش از چهار میلیون نفر از مردم افغانستان نیز معتاد به مواد مخدر هستند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم نیز درگیر تجارت، کاشت و قاچاق مواد مخدرهستند.

شهروندان افغان بابیان اینکه گشت وگذار معتادین در کوچه ها و معابر عمومی، باعث آزار اطفال و زنان، سرقت اموال و شیوع بیماری های مختلف می شود،از حکومت می خواهند مبارزه خود با این پدیده را تشدید کند.

به گزارش رادیو دری، حکومت طالبان در ماه‌های اخیر بیش از هفتاد و پنج هزار معتاد را در مناطق مختلف این کشورجمع آوری و آن‌ها را به اردوگاه‌های ترک اعتیاد فرستاده است.

این روز‌ها برخی پایگاههای سابق نظامیان خارجی در افغانستان نیز به اردوگاه‌های ترک اعتیاد تبدیل شده است. ملا «عبدالحق همکار» رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید؛ وزارتخانه‌های مختلف برای جمع آوری معتادان و ترک اعتیاد آن‌ها همکاری می‌کنند.

ملا «عبدالسلام حنفی» معاون اداری ریاست حکومت افغانستان نیز می‌گوید: تعداد معتادان به مواد مخدر بین سه تا پنج میلیون نفر هستند که این مشکل نتیجه حضور اشغالگران در این کشور بوده است.

ازسوی دیگر ملا «هبت الله آخند زاده» رهبر حکومت افغانستان گفته است درآمد یکی از معادن این کشور به درمان معتادان اختصاص داده خواهد شد.

هرچند حکومت افغانستان مزارع خشخاش را در برخی مناطق این کشور تخریب کرده است، اما کشور‌های جهان از این اقدام استقبال نکرده و هیچ کمکی را به حکومت افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر و کشت جایگزین خشخاش نکرده اند.

معین مبارزه با مواد مخدر: کشت مواد مخدر در افغانستان صفر شده است

کلیدواژه