تندیس شجاعت به یک خبرنگار زن در افغانستان اهدا شد
(last modified 1401-12-12T08:35:45+00:00 )
حوت 12, 1401 13:05 Asia/Kabul
  • تندیس شجاعت به یک خبرنگار زن در افغانستان اهدا شد

برای نخستین بار تندیس شجاعت از سوی فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه های افغانستان به یک خبرنگار زن اهدا شد.

به گزارش رادیو دری، فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه های افغانستان، نشستی را به منظور جستجوی راه های تقویت رسانه ها در افغانستان بر گزار کرد.

در این نشست، برای اولین بار به یک بانوی خبرنگار در افغانستان، تندیس شجاعت از سوی فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه های افغانستان اهدا شد.

به گفته فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه های افغانستان، مینه حبیب از جمله خبرنگارانی است که بعد از تغییر نظام، شجاعانه اطلاع رسانی نموده که امروز با حضور اعضای ریاست فدراسیون و مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ، به عنوان خبرنگار شجاع تندیس شجاعت دریافت نمود.

در این نشست، دیدگاه پیشنهادی فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه های افغانستان توسط یلدا جهانگیر مسئول نهاد بانوان خبرنگار و عضو ریاست فدراسیون ارایه شد.

به گفته این نهاد، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید جلو مداخله های ارگانهای غیر مسئول در کار رسانه ها و خبرنگاران را بگیرد و کمسیون رسیدگی به شکایات و تخطی های رسانه ای با درک مسئولیت ها و در نظر داشت صلاحیت های قانونی خویش ، به یک کمیسیون فعال و موثر تبدیل گردد.

تاج محمد احمد زاده رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان و خبرنگاران و عضو هیات ریاست فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه های افغانستان ، گزارش وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در یک سال گذشته را به خوانش گرفت به گفته احمد زاده، در جریان این سال حوادثی شکل گرفت که از یک جانب نشانه امیدواری به بهبود وضعیت آزادی بیان و رسانه را بیشتر کرد و از جانبی هم اسباب نگرانی های تازه را فراهم اورد.

احمد زاده افزود: در این سال، پنج مورد فوت کارکنان رسانه ای، دو مورد جان باختن کارکنان رسانه ای در رویداد ها، سه مورد زخمی شدن، ۵۸ مورد بازداشت خبرنگاران و کارکنان رسانه ای که بیشتر بازداشت موقت و کوتاه مدت بوده است.

در جریان سال ۲۰۲۲ کمسیون رسیدگی به شکایات و تخطی های رسانه ای ایجاد شد و به مواردی از جمله رهایی چند تن از خبرنگاران بازداشت شده پرداخت اما در بیش از شش ماهی که کمسیون ایجاد و به فعالیت اغازنموده است ، جلسات منظم نداشته و به سؤالات و شکایات خبرنگاران و نهاد ها ، پاسخ روشن نگفته است.مولوی عبدالحق حماد رئیس عمومی نظارت بر نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ از پیشرفت ها در عرصه کار رسانه ای و وضعیت خبر نگاران طی سال ۲۰۲۲ سخن گفته افزود که وزرات اطلاعات وفرهنگ طی نشست هایی با وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر و همچنان ارگانهای امنیتی ، خواهان عدم مداخله در کار رسانه شد که پس ازان مداخلات کاهش یافته است.

کلیدواژه