حمل 02, 1402 12:00 Asia/Kabul

روز اول حمل در حالی زنگ آغاز سال جدید تعلیمی آغاز شد که معلمان خواهان افزایش معاش خود هستند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، وزارت معارف حکومت طالبان در حالی زنگ سال تعلیمی ۱۴۰۲خورشیدی را با شعار «معارف با کیفیت، آینده روشن» در روز اول نوروز به صدا درآورد که در گذشته روز دوم حمل زنگ سال تعلیمی جدید نواخته می شد.

در مراسمی که به همین مناسبت در لیسه امانی شهر کابل برگزار شد، شماری از مسئولان وزارت معارف و دیگر مسئولان حکومت، شاگردان، معلمان و شخصیت‌های فرهنگی و علمی در آن اشتراک داشتند.

در این مراسم، مولوی سید احمد شهید خیل، معین منابع بشری وزارت معارف حکومت طالبان مدعی شد معارف افغانستان در حال بهتر شدن است و این وزارت تلاش دارد تا با آغاز سال جدید تعلیمی، آن را توسعه داده و مشکلات‌ را بکاهند.

شهید خیل خطاب به معلمان افزود: «در حالی که این کشور، دانشمندان بزرگی چون ابوریحان البیرونی، ابن سینا بلخی، امام فخرالدین رازی و امام ابوحنیفه را به‌ جامعه تقدیم کرده است، اما خیانت‌ها و جنگ‌های گذشته، نظام آموزشی را آسیب‌ زده و زدودن این آسیب‌‌ها، نیازمند تلاش‌های زیاد است.»

هم‌چنان مولوی عزیر احمد ریان رئیس دفتر وزارت معارف حکومت طالبان اعلامیه این وزارت را در رابطه به آغاز سال تعلیمی جدید قرائت کرد که در آن علاوه بر سایر رهمنود‌ها از مسوولان وزارت معارف خواسته شده است برای همه مردم کشور زمینه تعلیم و تربیه عادلانه، متوازن و با کیفیت را فراهم سازد.

در بخش دیگر اعلامیه آمده است: «مکاتب دخترانه نیز تا صنف ششم باز شده و این مکاتب باید دارای محیط تعلیمی مصئون باشد، سهولت‌های ضروری در آن‌‌ها فراهم و‌ تمام اصول شرعی رعایت شود، هم‌چنان در این مکاتب تمامی معلمان، مسئولان ادارای و کارمندان تدریسی و خدماتی نیز زنان باشند.»

در این حال شماری از معلمان از متعلمان خواستند که با شور و هیجان به صنف‌هایشان حضور یابند و از حکومت نیز درخواست کردند معارف کشور را تقویت کند تا افغانستان به معنی واقعی آن گهواره علم شود.

آنان همچنان خواهان توجه مسؤولان به زندگی معلمین و افزایش معاش خود شدند تا معلمان بر اثر مشکلات اقتصادی وظیفه‌شان را ترک نکنند.

شاگردان مکاتب نیز از باز شدن در‌های مکاتب به‌ روی متعلمین احساس خرسندی نموده و از حکومت می‌خواهد که توجه خاصی به معارف، داشته باشند تا در سال پیش رو با مشکلاتی مانند کمبود کتاب و استاد مواجه نشوند.

این در حالی است که وزارت معارف، از محیط بهتر تدریس در مکاتب و مدارس، آموزش زبان مادری برای کودکان، ایجاد سهولت بیشتر ‌برای متعلمین معلول، امکانات کافی، یونیفورم خاص، استخدام استادان حرفه‌ای و فراهم سازی سایر نیازمندی‌ها برای شهروندان کشور اطمینان می دهند.

در همین حال دختران بالاتر از صنف ششم و دانشجویان دانشگاه ها نیز خواهان باز شدن صنف‌هایشان هستند.

کلیدواژه