جوزا 07, 1402 08:04 Asia/Kabul
  • افغانستان به دنبال درگیری با کشورهای همسایه نیست
    افغانستان به دنبال درگیری با کشورهای همسایه نیست

وزارت دفاع حکومت طالبان می گوید، این حکومت به دنبال درگیری با کشورهای همسایه نیست.

به گزارش رادیو دری، وزارت دفاع حکومت طالبان در پیامی اعلام کرد، این حکومت گفتگو و مذاکره را برای هرگونه مشکل یک راه معقول می‌داند و بهانه جویی برای جنگ و اقدامات منفی به نفع هیچ یک طرفین نیست.

در پیام وزارت دفاع طالبان آمده است، افغانستان هیچ برنامه ای برای تنش در مرزهای خود با ایران ندارد.

سید حسن مرتضوی معاون سفیر ایران در کابل نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: پس از درگیری در مرز دو کشور، ارتباط کامل با وزارت های دفاع و داخله افغانستان داشتیم و مسئولان این وزارتخانه ها بارها ضمن ابراز دوستی اعلام کردند: بدنبال تنش ودرگیری نیستند.

مرتضوی افزود: سفارت ایران در کابل مرتب با مرزبانان و مسئولان محلی دو طرف تماس داشت و ارتباط آنها را با یکدیگر برقرار کرد.

مرتضوی با توجه به نقش رسانه های معاند برای آسیب زدن به روابط دو کشور ایران و افغانستان گفت: این درگیری کنترل و تمام شده است.

قرار است هیاتی نیز امروز برای بررسی میدانی درگیری در مرز ایران و افغانستان عازم منطقه شود. گفته می شود درگیری پس از آن شروع شده که عده ای از قاچاقچیان با منجنیق به سوی ایران مواد مخدر پرتاپ می کردند و مرزبانان ایران  نیز به سمت قاچاقچیان تیراندازی کردند که در این بین براساس یک سوتفاهم مرزبانان افغانستان نیز وارد درگیر شدند.

با این حال ادعاهای دیگری هم درباره چگونگی آغاز درگیری وجود دارد.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان نیز در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما در کابل این درگیری را درگیری محلی ناشی از یک سوءتفاهم عنوان کرد و گفت: مسئولان هر دو کشور بیدار و آگاه هستند و قطعا برای جلوگیری از تکرار سوءتفاهمات محلی راه حل نیز پیدا خواهند کرد.

«عبدالنافع تکور» سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان نیز در پیامی گفت:  موضوع به بزرگان هردو طرف اطلاع داده شده و اکنون وضعیت تحت کنترل است.

واکنش طالبان به تنش مرزی ایران و افغانستان

واکنش فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران به درگیری مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان

کلیدواژه