گزارش؛ نابرابری امکانات آموزشی در مناطق مختلف افغانستان
(last modified 1395-09-28T11:57:08+00:00 )
قوس 28, 1395 16:27 Asia/Kabul

علی رغم برخی پیشرفتها در افغانستان به جهت آموزشی ، هنوز در مناطق مختلف این کشور به لحاظ تعلیمات آموزشی ابتدایی ، نابرابری وجود دارد.

امروز در مرکز رسانه های خکومت افغانستان گزارش پیرامون رفاه عامه به سطح ولایات که از سوی وزارت اقتصاد ،اداری مرکزی احصاییه وبانک جهانی جمع آوری ومورد تحلیل قرار گرفته منتشر شد.

 مراد ، وزیر اقتصاد افغانستان جمع آوری آمارو ارقام را برای پیشرفت های اقتصادی واجتماعی کشور مهم ارزیابی نموده وانتشار این گزارش را موفقیت حکومت افغانستان خواند.

همچنان شیر محمد جامی زاده رییس اداره مرکزی احصاییه به شاخص های این گزارش اشاره نمود و گفت، کار به خاطر جمع آوری ارقام در بخش های مختلف ادامه دارد اما دست یافتن به آمار واقعی وسرتاسری منوط به تامین امنیت در سراسر کشور می باشد.

 سیر احمد نیازی یک تن از مسولان وزارت اقتصاد افغانستان فقر، نابرابری معارف ،صحت،زیربناها،آب آشامیدنی ،آموزش واشتغال را از شاحص های مهم این گزارش ذکر نمود وگفت :"اعداد،آمار، و ارقام مبین این واقعیت است که افغانستان در کل دست آوردهای خوبی داشته که بیانگر پیشرفت در کشور است اما نابرابری ها در کشور وحود دارد که به عنوان چالش فرا راه رفاه و پیشرفت در کشور قلمداد می گردد.

نیازی نابرابری جنسیت در تعلمات ابتدایی را مهم دانست واز دست یافتن مردم به آب صحی تا سه سال دیگر هرگاه وضعیت به این منوال ادامه یابد اطمینان داد.

نامبرده تاکید کرد که در این گزارش در عرصه اشتغال نیز آماری منتشر گردیده که در ولایت جوزجان از لحاظ اشتغال زایی بهترین ودایکندی ازاین رهگذر در وضعیت بد قرار دارد.

آگاهان جمع آوری اعداد، آمار و ارقام ودر کنار آن تحلیل و ارزیابی آن ها را در عرصه های مختلف از نیازهای اساسی هر کشور دانسته و تاکید می کنند که پیشرفت افغانستان نیز منوط به این امر است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان ذبیح قریشی موجود است.

 

 

.