سرطان 07, 1402 16:24 Asia/Kabul
  • ادعای همکاری پاکستان با افغانستان تحت تاثیر فشارهای غربی ها است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: ادعای همکاری دولتمردان پاکستانی با افغانستان مشکوک و تحت تاثیر فشارهای غربی ها است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات اخیر  بلاول بوتو زرداری مبنی بر آمادگی پاکستان برای همکاری با افغانستان برای ثبات در منطقه گفت: هم غربی ها و به ویژه امریکا و هم پاکستان از این رهگذر به دنبال اهداف و منافع خود هستند مسیری که در گذشته هم پیموده اند و تا زمانی که خود افغان ها وضعیت را درست و کشور خود را آباد نکنند هیچ کشور دیگری قادر به این کار نیست.

وی افزود: سیاست های پاکستان در قبال افغانستان همواره مشکوک بوده است. اگر پاکستان آنگونه که ادعا می کند دوست افغانستان و خواستار همکاری با این کشور است می تواند حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد. اما اینکه پاکستانی ها از یکسو در هر نشستی به عنوان سخنگوی حکومت طالبان عمل می کنند و از سوی دیگر این حکومت را به رسمیت نمی شناسند نشانه سیاست دوگانه و غیر شفاف آن ها است.  

خروتی عنوان کرد: امنیت افغانستان امنیت پاکستان و امنیت پاکستان امنیت افغانستان است اما پاکستان طی چند دهه گذشته این مساله را درک نکرده و پاکستانی ها بر این عقیده بوده اند که ناامنی در افغانستان به نفع آن ها است بنابراین اظهارات وزیر خارجه پاکستان در خصوص آمادگی برای همکاری با افغانستان نسخه ای است که غربی ها به پاکستانی ها داده اند.

به گفته این کارشناس افغان پاکستان هیچ گاه صادقانه به فکر امنیت در افغانستان نبوده و امنیت خود را در ناامنی افغانستان جستجو کرده و اکنون هم که از همکاری با افغانستان دم می زند به دنبال منافع خود است. کشورهای غربی هم درپی منافع خود هستند و تحریم هایی بر افغانستان اعمال و دارایی های این کشور را مسدود کرده اند و سیستم بانکی افغانستان هم در حالت غیر فعال قرار دارد.

خروتی تصریح کرد: آنچه پاکستان در رابطه با افغانستان از آن سود می برد استخراج و انتقال غیر قانونی سرمایه های مردم افغانستان است که در معادن این کشور وجود دارند و پاکستانی ها در صدد آن هستند که تحت نام همکاری این سرمایه ها را به کشور خود انتقال دهند.

وی در مورد بسترهای همکاری های منطقه ای با افغانستان هم گفت: کشورهای همسایه و منطقه مانند ایران، چین، روسیه و ژاپن که دارای اقتصاد قوی هم هستند حاضر به همکاری با افغانستان هستند و تعاملات سیاسی و اقتصادی هم دارند، بهتر هم این است که تعاملات کشورها با حکومت طالبان به صورت مستقیم باشد و ضرورتی نیست که تعاملات با واسطه انجام شود. با همه این ها بسترها در افغانستان برای همکاری ها و تعاملات منطقه ای و جهانی فراهم است.

 

کلیدواژه