سرطان 09, 1402 11:03 Asia/Kabul
  • انتقاد سازمان سیگار از مداخله طالبان در فعالیت نهادهای بین المللی
    انتقاد سازمان سیگار از مداخله طالبان در فعالیت نهادهای بین المللی

بازرسی ویژه‌ آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) از مداخله ی طالبان در فعالیت نهادهای بین المللی انتقاد کرد.

افغانستان سال هاست به دلیل دو اشغال توسط نظامیان آمریکایی با بحران اقتصادی روبروست و به دریافت کمک های بین المللی نیازمند است. ارسال این کمک ها تحت تاثیر  به قدرت رسیدن طالبان  در اوت 2021 قرار گرفته است. دولت موقت طالبان بارها از این سازمان های امدادرسان خواسته است، این کمک ها را تحت نظارت این گروه توزیع کنند. اما سازمان های امداد رسان که خود به غارت و حیف و میل کمک های جمع آوری شده برای افغانستان متهم هستند، طالبان را گزینه مناسبی برای مشارکت در توزیع کمک های بشردوستانه نمی دانند.

این اختلاف نظر بارها، طالبان و سازمان های امدادرسان را رو در روی یکدیگر قرار داده است.

این بار بازرسی ویژه‌ آمریکا برای بازسازی افغانستان از طالبان انتقاد کرده است.

به گزارش رادیو دری، سیگار دیروز پنجشنبه از "مداخلۀ گستردۀ طالبان در فعالیت‌های امور بشری نهادهای امدادرسان از جمله سازمان ملل متحد در افغانستان انتقاد کرد.

سیگار با انتشار یک سری توییت تصریح کرد، سازمان ملل در مه سال جاری گزارش داد، طالبان از 16 نوامبر سال 2022 / 25 عقرب 1401 ،  494  مورد در امور سازمان های امدادرسان مداخله کرده است.

این در حالی است که طالبان، بارها از مرتبط کردن مسایل سیاسی به اعطای کمک های جمع آوری شده برای افغانستان توسط امدادرسان ها انتقاد کرده است. چرا که اصلی ترین قربانیان قطع یا تاخیر در ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان، مردم این کشور هستند.

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل سه‌شنبه 23 مه / 2 جوزا در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ضمن انتقاد از توقیف ده میلیارد دلار دارایی افغانستان در آمریکا، بر ضرورت حمایت از غیرنظامیان افغان تاکید کرد و گفت، "سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه فقط به مردم افغانستان آسیب می رساند، لذا دارایی‌های مسدود شده مردم این کشور باید بازگردانده شود."

اما سیگار بی آن که به رد درخواست های آمریکا از سوی طالبان برای استرداد پول مردم افغانستان اشاره ای کند، در توییت های خود نوشت: طالبان یک سال پیش تر (از 16 نوامبر 2021 تا 16 نوامبر 2022)  153 مورد در مسیر فعالیت امدادرسان ها دخالت کرده بود.

بازرسی ویژه  آمریکا در امور افغانستان با استناد به گزارش سازمان ملل تصریح کرد، سازمان های امدادرسان سال پیش در جریان عقد تفاهمنامه های همکاری، با 84 مانع تراشی اداری از سوی طالبان روبرو شده اند.

سیگار در ادامه توییت های خود، 30 مورد حمله به کارکنان بخش بهداشت و درمان و 362 مورد خشونت علیه کارکنان و اقدام علیه دارایی ها و تاسیسات بشردوستانه در سال 2022 را تایید کرد.

یونیسف کمک رسانی به افغانستان را بررسی می‌کند

کلیدواژه